1 219 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Behöver jag golvkonvektorer?
Vi ska bygga ett nytt hus och kommer att bland annat ha ett skjutglasparti med full takhöjd (2,8m) och 11,5 m brett. Fönster kommer att ha ett U-värde på ca 0,8 W/(m²K). Huset värms upp av golvvärme på båda planen.
Tror ni att vi behöver golvkonvektor för att motverka kallraset eller tror ni att det är överflödigt?

Tror ni att vi behöver golvkonvektor för att motverka kallraset eller tror ni att det är överflödigt?

Jag är allt annat än expert på detta men en god vän byggde liknande och han la tätare slang och egen shuntgrupp längs fönsterpartierna för att kunna höja temp där... Men enligt honom kör de samma värme rakt över sen start så det var onödigt...Muthai skrev:
Vi ska bygga ett nytt hus och kommer att bland annat ha ett skjutglasparti med full takhöjd (2,8m) och 11,5 m brett. Fönster kommer att ha ett U-värde på ca 0,8 W/(m²K). Huset värms upp av golvvärme på båda planen.
[bild]
Tack för input!P PurreP skrev:
Jag har också varit med om tätare slang, men det gör ingen större skillnad då värmen snarare sprids i sidled i betongplattan snarare än luften ovanför. Lite lär det väl hjälpa men inte lika effektivt som en golvkonvektor, kan jag tänka mig.
Är din goda vän nöjd med den lösning som de har? Det låter som att det räckte för dem att bara lägga slangen tätare närmast fönstret med andra ord?
Klicka här för att svara