Hej,
Nyligen har jag anlitat en hantverkare och han sa att han kan riva ut en del av väggen som är under balk så att vardagsrummet blir större och även byta balk och det har han gjort. Min hantverkare sa att han kommer först sätta en stolpe under balken efter att rivit ut den del av väggen men efter att han bytte balk så sa han att den stolpen behövs inte. Jag vet inte om hantverkare bytte balk enligt magkänsla eller verkligen räknat på den. Jag undrar om det behövs en stolpe under balken? Är orolig att huset kommer ner plötslig. Balken som han har använt är LIMTRÄBALK GRAN 90X225X6000MM. Han har dock skär bort 1m så avståndet mellan första stödpunkt och andra är nu ca 5m.

Det gäller en två våning villa.
Jag bifogar gamla bilder som jag hade på riktning och markerat balk (som byttes) och den del av väggen som togs bort samt bild medan han jobbat.

Tack på förhand.

• Planritning av ett övre våningsplan i en villa med markerad balkong och rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus entreplan med markerad balk och vägg som tagits bort för att utöka vardagsrummet.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete med ny limträbalk installerad i taket, verktyg och stege på golv i ett halvfärdigt rum.
    Skapa konto
S
Vilken balk är det som avses och kan du fota stödpunkterna i båda ändar

Hantverkare har normalt inte kompetens att bestämma lämplig dimensionen på en balk som ersätter en hjärtvägg. Beroende på takstolskonstruktion, snözon, talutning mm, är lasten på hjärtväggen troligen mellan 10 och 20 kN/m. Oavsett vad så är en 90x225 mm limträbalk otillräcklig. Det krävs en betydligt kraftigare balk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.