Ska bygga altan som är på 3 nivåer, bygger allt på stenplattor är det tänkt, direkt på mark, i anslutning till huset.
Hade inte tänk sätta fast altanen i huset då jag läst att detta helst ska undvikas, åsikter?

Jag kommer bygga ramar för att sedan bulta ihop alla sektioner, då jag mestadels kommer att jobba själv och då blir det lätthanterligt.

Alla reglar är 145*45.

Kommer börja att bygga alla sektioner (5 st) till den understa nivån, för att sedan bulta ihop den. Efter det kommer jag att bygga ihop nivå 2 som är på 4 sektioner som bultas ihop och som jag sedan lägger på nivå 1, jag kommer att sätta nivåerna ramarna med hålplattor så alla nivåer sitter ihop.
Se bilderna hur det kommer att se ut.

*Om ni ser bilderna så kommer det bli många reglar, de som går längst med huset (bärlinorna?) har jag tänk att lägga emellan reglarna i sicksack så man kan skura vom i ändan från vardera håll. Funkar det?

*Hur tätt ska man lägga stenplattorna?

*Tänkte inte använda balkskor, utan tänkte skruva med 6*120 träskruv i varje ända, funkar det?

*De hörn som är 45 grader, funkar det att skruva ihop bara, eller behöver man något beslag (som jag inte hittar på nätet)?

Tar gärna input då jag vill att det ska bli bra och "hålla ihop" ser ni något som ser tokigt ut så skriv gärna.

• 3D-schematisk illustration av en flernivåaltan med dimensioner, visar regeluppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett altanbygge på tre nivåer med måttangivelser, visar sektioner och reglar.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av altanens konstruktionsramar i olika nivåer med måttangivelser.
    Skapa konto
  • CAD-ritning över en altan i tre nivåer med dimensioner, planerad på stenplattor.
    Skapa konto
  • CAD-ritning av en tredimensionell altankonstruktion i flera nivåer med måttangivelser.
    Skapa konto
*Om ni ser bilderna så kommer det bli många reglar, de som går längst med huset (bärlinorna?) har jag tänk att lägga emellan reglarna i sicksack så man kan skura vom i ändan från vardera håll. Funkar det?

Förstår inte hur du menar med faktiskt?

Ca 1,5m

*Tänkte inte använda balkskor, utan tänkte skruva med 6*120 träskruv i varje ända, funkar det?

Funkar alldeles utmärkt

*De hörn som är 45 grader, funkar det att skruva ihop bara, eller behöver man något beslag (som jag inte hittar på nätet)?

Ja det funkar

I övrigt ser det ut som du har planerat bra :)

maah maah skrev:

Förstår inte hur du menar med faktiskt?

Ca 1,5m

Funkar alldeles utmärkt

Ja det funkar

I övrigt ser det ut som du har planerat bra :)
Tack för svaren! Jo det jag menar är att jag kommer inte att lägga en undre rad bärlinor och reglarna på den utan allt kommer att ligga inbyggt i en ram, då kommer reglarna att gå innanför den ramen och "reglarna"(bärlinorna) längst med huset kommer att ligga emellan reglarna, då behöver jag lägga dom sicksack. Lite svårt att förklara via text kanske :)

R Rindemark skrev:
Tack för svaren! Jo det jag menar är att jag kommer inte att lägga en undre rad bärlinor och reglarna på den utan allt kommer att ligga inbyggt i en ram, då kommer reglarna att gå innanför den ramen och "reglarna"(bärlinorna) längst med huset kommer att ligga emellan reglarna, då behöver jag lägga dom sicksack. Lite svårt att förklara via text kanske :)
Om du exempelvis kollar på bild 2 så ser du att den mittersta bärlinan går igenom reglarna, denna kommer jag att kapa i mindre bitar och lägga emellan reglarna, och undrar då om det funkar att göra så, jag komme
r behöva lägga dom i sicksack för att kunna skruva från vardera håll i ändarna.

Jag förstår inte riktigt, men du lägger väl inte dubbla och trippla reglera på höjden så som du visar i denna bild? :
CAD-ritning av trästomme med potentiellt överflödiga dubbla och tripla reglar markerade i rött.
Skapa konto

Det är ju lite att elda för kråkorna så att säga...

T tobbbias skrev:
Jag förstår inte riktigt, men du lägger väl inte dubbla och trippla reglera på höjden så som du visar i denna bild? :
[bild]

Det är ju lite att elda för kråkorna så att säga...
Det är så jag har tänkt. :)Du får gärna komma med förslag. Funkar det att göra fötter av 95*95 för att justera höjden?
Vill att allt ska hålla också.

Du behöver bara ha ramar där du skall fästa din trall. Sedan höjer du nästa ramnivå med stolpar. Med de höjder som du kommer ha här så räcker en 45*95 mer än väl.

Skall du trava ett antal reglar/bärlinor på varandra kommer du bli virkesförsäljarens drömkund. Kommer bara att kosta pengar till ingen nytta. Med stolpar blir det ändå tillräckligt hållfast.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R roli skrev:
Du behöver bara ha ramar där du skall fästa din trall. Sedan höjer du nästa ramnivå med stolpar. Med de höjder som du kommer ha här så räcker en 45*95 mer än väl.

Skall du trava ett antal reglar/bärlinor på varandra kommer du bli virkesförsäljarens drömkund. Kommer bara att kosta pengar till ingen nytta. Med stolpar blir det ändå tillräckligt hållfast.
Då ska jag tänka om lite på det, jo det blir väldigt många metrar i onödan. Ville mest att det skulle bli hållfast men går det att lösa
med stolpar som kan stå på markstenen så tjänar man mycket pengar på det .:) Tack för svaret!

Angående era åsikter igår om att bygga altanen på ben istället så slänger jag upp lite nya bilder på hur det kan tänkas se ut, skriv gärna om något ser tokigt ut med detta. :) Osäker dock vilken dimension som skulle räcka till benen.

• Illustration av en altankonstruktion på ben med måttangivelser.
  • CAD-ritning av en altan på ben med måttangivelser.
  • CAD-ritning som visar strukturen för en altan på ben med dimensioner.
    Skapa konto
  • Ritning av en altankonstruktion med måttangivelser, visar en översikt av altanens layout och stödbenens placering.
    Skapa konto
Ett effektivt ben sitter rakt under regeln och kan då i ditt fall vara en 45*95, det räcker och blir över i hållfasthet. Den säkras sedan mot bärregeln/bärlinan med t.ex en bit trall (brukar bli en del spill bitar som man kan använda här).

Man kan sätta benen vid sidan av bärregeln också men då får skruvarna bära den vertikala lasten vilket man slipper i fallet med benet rakt under. Två olika lösningar som fungerar men där den ena är mycket mera effektiv än den andra.

R roli skrev:
Ett effektivt ben sitter rakt under regeln och kan då i ditt fall vara en 45*95, det räcker och blir över i hållfasthet. Den säkras sedan mot bärregeln/bärlinan med t.ex en bit trall (brukar bli en del spill bitar som man kan använda här).

Man kan sätta benen vid sidan av bärregeln också men då får skruvarna bära den vertikala lasten vilket man slipper i fallet med benet rakt under. Två olika lösningar som fungerar men där den ena är mycket mera effektiv än den andra.
Smart, tack för tipset det stämmer ju när man tänker på det. :)

Är detta ditt första altanbygge? Det är väldigt mycket vinklar som kommer göra att bygget tar väldigt mycket längre tid än en enklare form.

Hur har du tänkt lägga trallen? Ska den vara i hela längder eller fallande med skarvar där de hamnar?

Nu börjar det likna något! Ser mkt bättre ut. Du kommer tacka dig själv efteråt att du slapp bära/flytta/kapa all den där extra dövikten som du absolut inte behövde. Plus att din plånbok blir gladare!

T toolman77 skrev:
Är detta ditt första altanbygge? Det är väldigt mycket vinklar som kommer göra att bygget tar väldigt mycket längre tid än en enklare form.

Hur har du tänkt lägga trallen? Ska den vara i hela längder eller fallande med skarvar där de hamnar?
Ja det är mitt första bygge, Jo jag håller med om vinklarna, det är pga olika anledningar till varför det blev så. Vi vill ha så mycket
yta som möjligt på nivå 2 och sedan är det något anpassat till gräsmattan och uppfarten som det blev så.

Gällande trallen så har jag inte tänkt så jättemycket på hur den ska läggas, jag vet att jag vill göra en ram runt varje nivå
och sedan lägga trallen vertikalt emellan, vet dock inte hur jag ska göra kring skarvarna, hade väl tänkt att lägga löpande. Kom gärna med alternativ om du har något förslag ;)

T tobbbias skrev:
Nu börjar det likna något! Ser mkt bättre ut. Du kommer tacka dig själv efteråt att du slapp bära/flytta/kapa all den där extra dövikten som du absolut inte behövde. Plus att din plånbok blir gladare!
Ja jag håller helt med om att detta alternativ känns bättre, mestadels för plånkan :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.