Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
Jag skulle vilja tillverka följande lampa. Mitt problem är att eftersom jag inte vet vad delarna heter så har jag svårt att införskaffa dem. Har ni några andra tips tar jag gärna emot dem också.
Jag vet inte om detta räknas som tips, men...mirakelmilla skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker dessa ledare verkar farligt tunna för starkström. Sen verkar lampan ej heller vara tänkt att skyddsjordas. Skavs en av ledarnas isolering av inuti de eventuellt ganska vassa metallrören har du byggt en snyggare variant av elektriska stolen.
Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
Inte mina bilder, de kommer från en utländsk blogg. Jag hade enbart tänkt bygga själva lampan själv för att sedan rådfråga min elektriker om hur jag löser själva el-delen på nästa sätt. Jag utgår från att det går att göra säkert, vad tror ni?
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Om man skippar de lösa trådarna och drar kabel, ex. lampkabel ut i armarna, så tror jag att den delen kan bli OK, tom räknas som dubbeisolerad, behöver då ej jordas.
Men kopplingsutrymmet måste utföras av isolerande material, de enkelsiolerade trådarna får inte ligga mot metallväggarna.
Men kopplingsutrymmet måste utföras av isolerande material, de enkelsiolerade trådarna får inte ligga mot metallväggarna.
De vita där du skruvar i glödlampan heter kort och gott lamphållare, finns nog på Classe och liknande ställen. Rören ser ut att vara vanliga mässingrör. Dessa får du nog köpa som "metervara" och själv kapa till och gänga. "Mässingvinklarna" har jag ingen aning om var man kan hitta. Kanske kan man hitta något användbart om man letar bland rörkopplingar. Navet i mitten skulle jag tro är specialtillverkat. Känner du någon med metallsvarv är det säkert en lagom utmaning att tillverka. Kanske det finns liknande i någon specialaffär för lampor.mirakelmilla skrev:
Det finns inga uppgifter på bloggen om delarna är köpta eller egentillverkade?
Det tror jag med, särskilt om man är noggrann med att "grada av" rören så att sladden inte skaver mot några vassa rörkanter.hempularen skrev:
Ja det är nog det största problemet. Torixarna (de blå "tomtehattarna") med enkelisolerad ledare är inte OK i ett trångt metallutrymme som på bilden.hempularen skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
Dessa sju bilder var hela beskrivningen av hur hon hade tillverkat lampan, ingen text över huvud taget. Det var väl framför allt navet och vinklarna jag hade velat ha namn på, men om det är så att navet är specialtillverkat ger jag nog upp tanken på att bygga den, så snygg var den inte...Alfredo skrev:De vita där du skruvar i glödlampan heter kort och gott lamphållare, finns nog på Classe och liknande ställen. Rören ser ut att vara vanliga mässingrör. Dessa får du nog köpa som "metervara" och själv kapa till och gänga. "Mässingvinklarna" har jag ingen aning om var man kan hitta. Kanske kan man hitta något användbart om man letar bland rörkopplingar. Navet i mitten skulle jag tro är specialtillverkat. Känner du någon med metallsvarv är det säkert en lagom utmaning att tillverka. Kanske det finns liknande i någon specialaffär för lampor.
Det finns inga uppgifter på bloggen om delarna är köpta eller egentillverkade?
Tack för all hjälp!
Klicka här för att svara