Hej
Börjar bli extremt trött och frustrerad på min panna nu, och hoppas att det finns någon klok här som kan hjälpa mig.
Pannan: Stiebel Eltron WPL 10 från 2006. Enrörssystem.
Problemet: Jag väljer en temperatur (t.ex 50 grader) på varmvattnet (VV).. Pannan jobbar på som vanligt, men efter bara någon eller ett par minuter så stängs pannan av och då har värdet som jag satte ändrats automatiskt till 40,5 grader.. Vid detta tillfället är VV ungefär 41 grader.
INGA FELMEDDELANDEN VISAS.
Om jag låter det vara så kommer temperaturen, efter nästa körning, vara ungefär 38 grader.
Jag har försökt ändra och testa på alla möjliga inställningar som finns. Har läst igenom bruksanvisningen flera gånger men får inte rätt på det.
Har t.ex testat att ändra;
- Framledningstemperatur allt från 50 grader till 65 grader
- Sommardrift AV/PÅ med diverse inställningar
- Reglerdynamik
- Fast börvärde på returtemperatur
- Gjort en Reset på pannan (dock så är alla inställningarna samma efteråt)
- och så vidare.....
En grej som kan ha en koppling till detta men som jag inte blir klok på, är att i menyn "
Info om temperaturer", så visar den alla inställda värden, utetemp osv... Men.. på
Returtemp Börvärde visar den 5.0 grader. Har inte en blekaste hur den siffran hamnar där, och kan inte ändra den heller.
Har vid vissa inställningar fått den siffran till runt 17 grader och pendlar lite upp och ner. Sen stängs pannan av, eftersom returtempen ligger på kanske 21 grader
Har någon något tips? Eller är det dags att slänga ut åbäket?
Behöver någon mer info med bilder etc så bara säg till.
Tack på förhand
Robert