Damen här hemma börjar bli trött på allt mitt googlande så jag greppar efter sista halmstråt och hör efter här. Jag är en ganska så van svetsare då jag svetsat mycket på jobbet men vill ha en hemma för att kunna bygga olika saker. Allt från 2 till 8-10 mm men förmodligen mest 3-6 mm. Vill också kunna svetsa alu och rostfritt. Har sett att många av de nya multimaskinerna (igbt inverter) klarar flera olika svetsmetoder vilket är najs och lätta/mobila om man ska svetsa på något ute med pinne tex.

Finns många kitt på eBay men mest kollat på spartus. Någon som svetsat med deras mig’ar? Ett kitt går på runt 8-10 tusen med gas, regulator och tråd. Svetsarna ligger på 200-220 amper. 60% duty cycle och är 1fas 220. Hur många amper kan man plocka ut på ett 16ampers 220 uttag ? Har vanliga snabbproppar så antar att man kanske får byta till tröga eller behöver man ha 20 amper för att kunna ut utnyttja svetsen till fullt ?
Vilken godtjocklek duger mitt uttag till?

Jag har också kollat på hemsidan ”expondo” och på deras märke stamos. Modellen jag fastnat för är (stamos s-multi 250m) en trefas inverter svets med mosfet teknik istället för igbt. Den har tillhörande mma och tig paket. Nackdelen jag ser med denna är ju storleken och vikten annars har den ju bra spec. Någon som har använt deras mig’ar ?

alternativ 3 är en märkessvets, migatronic automig 273 ups. Känns ju som att denna svetsen kommer att hålla längst och är av bäst kvalité men då försvinner funktionen att svetsa med Pinne och med tig.

vad tror folket ? Eller har ni bättre förslag eller andra märken ni kan rekommendera min budget är drygt 13 laxar så dyra esab, kemppi och Lincoln får tyvärr gå bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.