J
Hej

Planerar att bygga till huset och idag fick vi de "förenklade" konstruktionsritningarna för att kunna söka bygglov.

Grundtanken är att tillbyggnaden skall ställas på markplan där en Lecamur (mostv.) muras upp för att kunna bära golvbjälklagets ena sida. Det andra fästs i befintliga grundmuren.

Problemet är att jag fattar inte riktigt vad som menas med de linjer som markerar bärande balkar…

Hur tolkar ni:
  1. De streckade linjerna?
  2. De heldragna linjerna?
  3. Cirkeln som markerar där de korsas?
  4. Att vissa linjer går utanför huset och andra linjerar?
  5. Hur är det tänkt att golvbjälklaget skall ligga?

Livet på limträt är ganska stort men det stämmer säkert… Får kontrollräkna sen men först behöver jag fatta vad de menar. Känns som att linjerna är felriktade eller att jag helt enkelt inte begriper bättre ;)

Tack

B1 LT 140x495 L40
B2 LT 66x315 L40
B3 LT 115x495 L40
B4 45x220 c24 s600 (krysskolvas)
11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
22.jpg
Skapa konto
3.jpg
Skapa konto
Exterior.jpg
Skapa konto

Satsuki
Kan det ha med tak och takbjälkar resp golvbjälkar att göra?
På översta ritkingen finns ju en streckad linje strax utanför väggen - markerar dena möjligen takutsprång? I så fall är det väl logiskt om takbjälkarna går ut till denna, medan så inte är fallt på bottenvåningen/källaren?

J
Ursäkta att jag inte svarat. Har varit helt fokuserad på ett BB-besök och hemkomst av nummer tre :)
Jag har fått klarhet i ritningen och du har helt rätt i att de svarta strecken markerar takutsprånget.
Rödstreckade linjer markerar balktyp och den heldragna röda linjen markerar dess utbredning, dvs. den typen av balkar skall ligga där över hela ytan… Svårare än så var det inte. tack för att du tog dig tid!

Satsuki
Grattis till tillökningen! förstår till fullo att du inte svarat :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.