Schmatiskt diagram av en ljusorgel med blåa LED-lampor, resistorer och en TIP31 transistor anslutna till en ljudkälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej jag tänkte bygga en led som blinkar i takt med musiken vilken transistor funkar som tip31 hjälp mig å hitta nån stans i örebro att köpa en transistor som funkar lika dant

Finns det någon elektronikaffär i Örebro så är det väl bara att knata dit och köpa transistorn.
Annars är det väl beställning på nätet som gäller idag. Elektronikbyggandet är inte lika utbrett och populärt som det var en gång.

Här kommer lite gissningar: TIP120 som finns på Kjell borde fungera. Nu är ju det en Darlington så förmodligen måste man byta ut 1k mot nånting större, säg 10k.

Darlington eller ej spelar ingen roll för motståndsvärdet så det kan fortsatt vara 1k. Däremot kommer en Darlington i princip att kräva dubbla (topp-)spänningen för att börja leda.

Och när den väl leder, så är förstärkningen multiplicerad.

Men att mata en darlington via en kondensator är väl inte optimalt? Det går ju för korta pulser, men inte för långa, då kondingen laddat klart. Du får kolla tidskonstanterna för RC- nätet. Vad laddar ur kondingen? Annars är det väl en FET, som borde fungera bättre?

Redigerat:
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Här är datablad på transistorn. Det som du bör titta på om du vill få samma egenskaper i tillämpningen är förstärkningen och spänningsfallet bas - emitter. Och givetvis att det är en NPN-transistor.
https://www.elfa.se/Web/Downloads/he/et/tip31_eng_ger_datasheet.pdf

Schemat gör mig fundersam. Vet du att den fungerar? Jag förstår inte riktigt vad som laddar ur kondensatorn.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Mikael_L
A Avemo skrev:
Schemat gör mig fundersam. Vet du att den fungerar? Jag förstår inte riktigt vad som laddar ur kondensatorn.
Kanske den negativa halvperioden utav musiksignalen ...

Mikael_L
Här kan du beställa TIP31 för kaffepengar, leveransen blir dyrare.
https://www.electrokit.com/produkt/tip31c-to-220-npn-40v-3a/

Men leveransen bli kanske inte dyrare än att du själv tar bilen till något ställe i Örebrotrakten, om det nu skulle finnas någon som kan ha transistorn.

Jag har själv beställt några gånger från electrokit för några år sedan, var aldrig något problem.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, den får svårt att ladda om sig då strömmen inte kan gå baklänges genom basdioden. Det är ingen elektronikkunnig som tänkt ut den där kopplingen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns transistorer som har ett inbyggt pulldown-motstånd på basen. Om transistorn har det så håller jag med. Men normalt sett kan väl inte strömmen gå från emitter till bas i en NPN-transistor? Och jag hittar inte i databladet att den aktuella transistorn har detta.

Min elektronikkunskap säger att det där kommer inte att fungera. Kondensatorn kanske kan laddas om för vid någonstans minus 5 volt på basen får man zenereffekt på bas emitter övergången, men då får man spela VÄLDIGT högt för att få till fem volt i topparna.

Till trådstartaren, leta efter ett bättre schema, du kommer att bara bli besviken på den ”kopplingen”
Regga dig på elektronikforumet.com så får du bättre hjälp än på ett husbyggeforum.

Protte

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Nu är det nog snart 10 år sedan jag besökte stället men BEC på Aspholmen kan ha elektronik-komponenter. De brukade sälja elektronikbyggsatser men nu är det nog mest datorer. Annars är det nog Kjell & Co som är troligast att ha något passande som kan köpas över disk i Örebro.

tommib
Alltså, jag fattar nöjet med att bygga något själv men om du bara vill ha en lampa som blinkar i takt med musiken är det nog lättare att köpa en färdig produkt. Särskilt som du verkar ha en del uppförsbacke vad gäller ellära och elektronik.

Thomann har ett bra utbud.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.