Jag bor i ett enplanshus på 110 kvm från 1968 som har självdrag som jag inte tycker fungerar tillräckligt bra. Nu när det är kallt får vi kondens på i stort sett alla fönster. Jag har satt in tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum men jag tycker inte det fungerar så där jättebra. Har ni några tips på vad vi kan göra för att förbättra ventilationen? Vi har fjärrvärme och krypgrund.

Hoppas på bra svar.

Sätt en en liten pax-fläkt i badrummet som suger ut luft och borra upp några hål i badrumsdörren nertill och sätt på lämpligt ventilgaller på båda sidor av dörrbladet. Kolla även så imkanalen från köksfläkten tillåter luft ventileras ut även när fläkten är avstängd. Finns varianter av köksfläktar som kan gå på lågt läge för bara ventilation i huset.

Tack för tipsen Josth. Vi har en fläkt av PAX-typ, ska den stå på hela tiden? Som det ser ut nu går den i gång när vi duschat tex. I badrumsdörren finns det en rejäl "glipa" längst ner, räcker inte det?Annars brukar dörren stå öppen i princip alltid.

Ska kolla imkanalen, som det ser ut nu har vi inte använt köksfläkt på väldigt länge pga köksrenovering, kanske blir det bättre när den väl börjar användas igen?

Ska kanske tillägga att kondens kommer bara när det är kallt ute, typ frostgrader.

Lite fukt i nedkant på fönstret blir det alltid..när det är kallt ute...nu menar jag lite
Låt paxen på toan gå nån halvtimme efter duschning...Sen blir det bättre när ni kör igång köksfläkten igen!;)

Hej Tessan. Finns även en variant av PAX eller motsvarande med ett mindre grundflöde som går konstant, sedan högre effekt efter dusch etc. Det bör vara bästa alternativet, åtminstone i permanenthus. Ev möjligt att bara koppla om bef fläkt. Om det redan är minst en ca 3 springa nertill på badrumsdörren behöver inte fler ventilationshål borras. När imkanalen i köket är pluggad för renovering blir det dålig luftväxling! Viktigt att den fuktiga luften från huset går ut via kanaler och inte letar sig upp på kallvinden där den kan kondensera mot insidan på yttertaket som då kan få mögelskador.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.