Byggahus.se

Behov av att padda uteplats innan jag lägger dit natursingel 8/16?

1. H
    Medlem · Västerbotten · 35 inlägg

Hjalmar84

Medlem
    Hej,

Jag håller på med en uteplats och har lite funderingar med arbetsmomenten.

Jag ska göra en uteplats med natursingel 8/16 på en uteplats invid en gavel. Platsen där jag anlägger denna är urgrävd och därefter fyllt med ca 1m järnsand, "http://jarnsand.boliden.com/jarnsand/

"Järnsand utvinns som en biprodukt från Boliden Rönnskärs kopparframställning, där basen är råvaror från gruvor och olika återvinningsmaterial.

Järnsanden har goda isolerande och dränerande egenskaper vilket gör att den passar bra som konstruktionsmaterial vid väg- och husbyggnation. I folkmun kallas järnsanden för granulering och har använts i Skellefteåområdet sedan 1970-talet."

Därefter har jag fyllt med sand. Min plan är att att lägga en markduk och sedan tänkte jag lägga ett par cm stenmjöl för att sedan lägga natursingel 8/16.

Min fråga är om det är nödvändigt att padda detta innan jag lägger natursingel? När ska jag då padda? Ska jag padda sanden innan jag lägger markduken och efterföljande lager? Hur stor padda behöver jag isåfall?

Ren intuitivt känns det som detta kommer ligga stabilt utan paddning men tänkte höra med de som kan.

Nedan följer lite bilder.

Bild 1: I botten har jag markduk och en dräneringslednign.

Bild 2: På markbädden har jag lagt järnsand.

Bild 3 och 4: På järnsanden har jag lagt sand.

Bild 5: Tänkt resultat då jag lagt ut natursingel 8/16.

2. S
    Medlem · Västerbotten · 47 inlägg

Steppen

Medlem
    Jag tycker inte det finns något behov för att padda när du tänker avsluta med singel.
    Kör på enligt din plan (utan padda) och om det sjunker ihop något framöver är det ju bara att fixa med en kratta o i värsta fall köpa ett släpplass singel för att fylla på.

3. H
    Medlem · Västerbotten · 35 inlägg

Hjalmar84

Medlem
    Tack för feedback. Jag kör på det!

4. S
    Medlem · Vellinge · 896 inlägg

Shiraz

Medlem
    Mitt tips pga egna erfarenheter...lägg max 3cm djupt med natursingel. Över det blir hopplöst att gå i

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.