Byggahus.se

Behov av att åtgärda för liten vinkel på platt tak? Pågående besiktiningsklausul

1. L
    Medlem · 32 inlägg

LouvisaG

Medlem
    Hej! Vi har skrivit på kontrakt med besiktningsklausul och har en vecka på oss att ta ett beslut. Vid besiktningen framkom att det platta taket på utbyggnadsdelen lutar för lite och att det fanns fuktfläckar i rummen under.

Bifogat bilder och utlådande.

Finns det någon lösning på detta?

Kan det räcka med att täta med ytterligare ett lager plåt och sköta skottning om det är mycket snö, eller kan man bygga en lätt och ihålig träkonstruktion ovanpå med sadeltak av plåt för att få den värsta snön/regn att rinna av?

Vår ekonomi håller inte för att åtgärda med ett ordentligt sadeltak inom de närmaste åren.

Huset har stått obebott i tre år och säljaren som ägde marken innan han nu styckade av tomten vet inte så mycket annat än att utbyggnadsdelen gjordes för ca 45 år sen. Alltså kan den förra husägaren ha åtgärdat fuktproblemet. Fuktindikatorn påvisade inget under denna besiktning, men det var synliga fuktskador.

Tacksam för synpunkter!

2. Rickard.ag
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 080 inlägg

Rickard.ag

Medlem
    Bästa lösningen är troligtvis att byta plåten mot papp. Alltså en "riktig" svetsad enlagstäckning t ex mataki unotech eller icopal mono.

• Laddar…
  3. L
    Medlem · 32 inlägg

LouvisaG

Medlem
    Okej! Tack! Har du någon uppskattning om vad det skulle kosta på 50 kvm? Material och material+arbetstimmar?

4. Rickard.ag

Rickard.ag

Medlem
    Beror helt på hur mycket förarbete som behövs. Är underlaget färdigt ser jag inga problem med att hinna klart ditt tak på en arbetsdag på två man. Ingår att riva plåttaket och spika råspont (om det saknas) kan arbetstiden dubblas eller ännu mer.

• Laddar…
  5. Krille-72
    Medlem · 3 573 inlägg
    Det känns som du missat att skriva några viktiga detaljer som står i bes utlåtandet.
    ”Röta i takfot”, ”plåtar glipar delvis”. ”Konstruktionen på lagdelen bör undersökas vidare”.
    Det framgår inte vad det är för plåt men jag gissar på någon form av Profilerad kåk.

Mitt svar blir såhär.
    Öppna upp taket inifrån vid fuktfläckarna så man kan se hur konstruktionen mår. Därefter vet man hur allvarligt skadad konstruktionen är. Titta om rötan i takfoten verkar sprida sig in under väggar.
    Ta bort plåttaket och pappen under. Laga skadad råspånt eller vad som nu ligger där.
    På med ett nytt valfritt tak som tillåter taklutningen.

Kostnad: Minst 150 000 till ? Om ni inte gör arbetet själva förstås.

6. L
    Medlem · 32 inlägg

LouvisaG

Medlem
    Okej! Om vi pluggar på bra innan så kan vi nog göra arbetet själva eller ta hjälp av min pappa som är snickare. Så då handlar det mest om materialet. Såg någonstans nu att det kostar mellan 200-300 kr/kvm

7. Rickard.ag

Rickard.ag

Medlem
    Hittar ni det så billigt så skulle jag bli orolig.
    Mycket gamla priser som florerar runt på internet, dubbla det så är ni nog närmare sanningen. Svetsa papp är inte så bara och det är inget dom flesta snickare kan.

8. L
    Medlem · 32 inlägg

LouvisaG

Medlem
    Anledningen till rötan i takfoten är pga att det inte funnits några hängrännor och enligt besiktningsmannen skulle det gå att skarva bort dem och sätta dit nya. Jag vet inte heller vad det är för tak, men det är långa plåtskivor som går längs hela taket men det är väl mellan dem som det är glipor. Vi ska försöka göra jobbet själva med rådgivning av någon som vet hur man gör! Det är ingen som vet hur kontruktionen är i grunden tyvärr.

9. L
    Medlem · 32 inlägg

LouvisaG

Medlem
    Okej! Det kanske var gamla trådar jag tittade i. Får ringa runt och kolla lite offerter. Just nu är det dock lite tidspress då vi måste avgöra om vi ska fortskrida köpet eller ej :/ Det handlar också om vilken brådska det är att årgärda det så man isf hinner spara ihop pengar innan det är för stor skada.

10. Krille-72
    Medlem · 3 573 inlägg
    Jag förstår att du är sugen på att köpa men förbered dig på överraskningar. Det har bevisligen läckt in vatten. Isolering som blivit blöt har en tendens att lukta även när det torkat. Gullfiber tex. Luktar piss.Så. I behöver öppna upp runt fuktfläckarna.
    Det kan visa sig att konstruktionen är skadad eller är påverkad av mögel.

Jag ser nu på bilderna att det finns en hängränna men att det saknas hela vägen. Dom har helt enkelt ramlat ner. Varför då? Är det så ruttet i takfötterna?

Jag ser på bilderna att det saknas vindskivor. En verkar sitta kvar. Resten har ramlat ner. Varför då?

Köp huset om ni är sugna. Men var beredda på att skadorna kan vara värre än ni tror. Har ni tur så är det inte så.
    Men det kommer inte att räcka med att byta tak. Var så säker.

11. L
    Medlem · 32 inlägg

LouvisaG

Medlem
    Okej! Det luktar iaf ingenting inne i rummet. Jag vet inte faktiskt! Det framgår inte, men jag tyckte inte att de såg så dåliga ut. Det är bra frågeställningar. Det här rummet är i sig ingen bo-yta utan ett förrådsrum+pannrum. Jag vet inte hur noga man behöver vara med det bara det håller? Om det har stårr i 45 år och det inte luktar illa så kanske det funkar ett tag till. I värsta fall kanske man får riva det. Viktigast är att boytan är bra, vilket den är.

Det verkar ha varit nåt orginal som byggt/låtit bygga utbyggnadsdelen. Så den i sig är ganska tveksam. Vi ska försöka pruta ner priset.

Vi älskar huset i övrigt och har fått det till ett resonabelt pris utifrån att vi trodde att taket var okej. Jag förstår inte varför vissa säljare inte tar dit en besiktningsman innan försäljning så att det inte dyker upp sånt här. Det är ändå ganska vanligt att det görs innan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.