Byggahus.se
Morsning
Kände att det började lukta avlopp på övervåningen och det kom från vakumventilen på kallvinden, såg att något gummimembran var sönder i den. Men nu funderar jag på om denna verkligen behövs?

Jag har ett "enskilt avlopp" ihop med tre andra fastigheter (trekammarbrunn).

Det finns en mängd öppna brunnar ned till avloppsledningen, iaf minst 4 stycken. Alltså stora betongbrunnar med fåror i botten där avloppet rinner i.

När jag läser om det här står det att man inte ska ha vakumventil på ett enskild avlopp, men de där öppna betongbrunnarnas lock lär väl inte vara tätslutande ändå?

Kan jag bara plugga min avluftning eller behövs det en avluftning inne hos mig av något annat skäl?

Claes Sörmland
Syftet med avluftningen/vakuumventilen är att släppa in luft när det blir undertryck i systemet p g a att du spolar i toaletterna. Mycket viktig funktion för att allt ska flöda fint och vattenlås inte ska dras torra av undertrycket.

Vad gäller enskilda avlopp så kan avluften också fylla en annan funktion och det är att skapa ett svagt luftflöde upp över taket så att den stinkande luften i slamavskiljaren (eller reningsanläggningen) inte besudlar sin näromgivning. Dessutom tillför detta syre till systemet och för vissa system är sådan avlufting över tak ett krav enligt installationsbeskrivningen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Syftet med avluftningen/vakuumventilen är att släppa in luft när det blir undertryck i systemet p g a att du spolar i toaletterna. Mycket viktig funktion för att allt ska flöda fint och vattenlås inte ska dras torra av undertrycket.

Vad gäller enskilda avlopp så kan avluften också fylla en annan funktion och det är att skapa ett svagt luftflöde upp över taket så att den stinkande luften i slamavskiljaren (eller reningsanläggningen) inte besudlar sin näromgivning. Dessutom tillför detta syre till systemet och för vissa system är sådan avlufting över tak ett krav enligt installationsbeskrivningen.
Ok så då bör jag skaffa en ny vakumventil alltså. Det är ju inga pengar eller krångligt, mest en fundering på om det verkligen behövdes

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.