Behövs ståndskiva om vattenläckage inte är något problem?

230 läst  4 svar

1. F
    Medlem Nivå 2
    Ska bygga en bod mot garagevägg och är osäker på taksnslutning bodens tak -> garagevägg.

Projektet: Bod 1,6 m hög, 4,5 m bred, 1,3 m djup. Kommer ha öppna spjälor som väggar. Inget fuktkänsligt förvaras där. (Sopsäckar, krukor etc). Den kommer ha sedumtak. Först råspont sedan underlagspapp och därefter kraftig takpapp som rotskydd.

Kommer fästa en regel på väggen i ”spikraden” - där det finns regel bakom - ungefär halvvägs upp på väggen. Där fästs reglar för tak med balkskor. Stolpar läggs också under reglarna mot vägg som extra stöd då sedumtak blir rätt tungt.

Fråga: behöver jag sätta ståndskiva i plåt mellan bodens tak och garageväggen? Det gör ju inget om det regnar in lite längs fasaden. Har läst en hel del om hur detta görs vid uterum genom att kapa panelen snett uppåt med ett spår och sticka in ståndskiva. Men då är man ju ute efter tätt uterum och mig spelar detta ingen roll. Eller ska jag sätta ståndskiva utanpå panelen för att skydda fasaden från sedumtaket och inte bry mig om de springor som uppstår?

Bifogar bild på panelen.

2. F
    Medlem Nivå 2
    ... så här rekommenderas sedumtak att anslutas mot vägg. Plåt rekommenderas alltså mot vägg en bra bit upp.

Men frågan kvarstår om det är ok att bara fästa plåten i den yttersta brädan på väggen?

3. P
    Medlem · Nivå 4
    Nu är jag inte insatt i sedumtak direkt... men jag skulle låta plåten sitta utanför lockpanelen så det blir lite luft emellan eftersom det ändå räknas som "utomhus" under enligt din beskrivning... däremot så kanske du en dag ångrar det och vill täta förrådet?
    Det låter som ett mindre merjobb att göra det rätt nu och mer eller mindre omöjligt att göra bra med färdigt uppvuxet sedumtak?

4. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 8
    Du bör absolut som du är inne på ha en rejäl plåt för att skydda fasaden mot växligheten. Sen om du vill göra den tät eller nöjer dig med nästan tät kan bara du svara på. Är det nära en takfot lär det inte regna in något men då kanske också sedumet får problem med att få nog med vatten.

5. F
    Medlem Nivå 2

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: