Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Behövs snedsträvor?

1. H
    Medlem · Österbotten · 7 000 inlägg

heimlaga

Medlem
    Ja de brukar rosta fast. Vanliga skruvar är bara elförzinkade så på längre sikt rostar de fast. Det träffar man på hela tiden när man renoverar.
    Fastrostade spikar är oftast ganska lätta att lossa. Det brukar räcka med att "väcka" spiken med att hammarslag på skallen och sedan kan man dra ut den.

Skall man få loss fastrostade skruvar brukar det inte fungera med skruvdragare. Kraften kommer för okontrollerat. Jag har ett vingelskaft (borrsväng) jag vi satte fast en borrmaskinschuck på och i det brukar jag sätta fast bitshållaren. Då får man stort vridmoment som går att kontrollera.
    Ungefär såhär brukar jag göra:
    -Putsar bort rost och målfärg ur skruvspåret
    -Slår på skruvskallen med hammare och dorn
    -Värmer skruvskallen med en jättestor lödkolv några minuter
    -Slår på skruvskallen igen med hammare och dorn.
    -Försöker backa ut skruven med vingeslkaft och bits. Ofta lyckas det men inte alltid.
    Man får räkna med mellan 5 och 30 minuter per skruv...... och att ganska många skruvar antingen går av eller har så dåligt spår att ingen bits får fäste.
    En gång räddade jag situationen genom att svetsa fast en järnbit i huvudet på en stor skruv med skadat spår och använda järnbiten för att vrida runt skruven. Svetsvärmen fick skruven att lossna ur träet.

Jag anser att skruvar bara skall användas inomhus i permanent uppvärmda utrymmen och för att hålla fast sådana beslag som inte lämpar sig att spika.

• Laddar…
  2. C
    Självbyggare · 385 inlägg

Chris11

Självbyggare
    Här på den här sidan av landet är det bara A4 som gäller, allt annat går inte att lite på. Så visst går det att lösa rostproblematiken och ändå använda skruv

3. A
    Anonym
    Jag kör med cirkelsåg. Ett snitt längs med spikraden sen är det bara att bryta loss brädorna. Bytte panel på huset och den gamla var spikad med kamspik. Helt omöjligt att dra loss med kofot eller dylikt.

4. S
    Medlem · Västernorrland · 7 445 inlägg

Stefan1972

Medlem
    ja självklart men det jag tänkte på om det var brukligt att använda ohålade band för just sånt här, de blir ju ändå starkare än hålade?

5. M
    Besserwisser · Värmland · 184 inlägg

Munkfors

Besserwisser
  6. C
    Självbyggare · 385 inlägg

Chris11

Självbyggare
    Japp, det är lätt att spänna för hårt så att du flyttar väggen med hjälp av ett par skruvar

Ser riktigt bra ut annars!

7. A
    Anonym
    Snyggt

8. M

Munkfors

Besserwisser
  9. S

Stefan1972

Medlem
    Rikta upp dom kan du ju göra när alla står där och du har nåt att spika i. De ska förvisso vara i lod men det enklaste är ju att slå en bräda mot väggen och göra de parallellt med väggen. Är väggen exakt i lod är det ju ett ickeproblem förstås.

10. M

Munkfors

Besserwisser
    Om du tittar noga har jag två strävor från väggen till takstolen. Men svårt att rikta ensam var det. Fick hämta frugan :)

• Laddar…
  11. S

Stefan1972

Medlem
    jag menade mest två stående brädor som fästs mot yttervägg. Då kan du ju bara lägga takstolen mot dem och stolen är parallellt mot väggen neröver. Då behöver man inte loda nåt om väggen sig är i lod.

12. M

Munkfors

Besserwisser
    Aha

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.