Ja de brukar rosta fast. Vanliga skruvar är bara elförzinkade så på längre sikt rostar de fast. Det träffar man på hela tiden när man renoverar.
Fastrostade spikar är oftast ganska lätta att lossa. Det brukar räcka med att "väcka" spiken med att hammarslag på skallen och sedan kan man dra ut den.
Skall man få loss fastrostade skruvar brukar det inte fungera med skruvdragare. Kraften kommer för okontrollerat. Jag har ett vingelskaft (borrsväng) jag vi satte fast en borrmaskinschuck på och i det brukar jag sätta fast bitshållaren. Då får man stort vridmoment som går att kontrollera.
Ungefär såhär brukar jag göra:
-Putsar bort rost och målfärg ur skruvspåret
-Slår på skruvskallen med hammare och dorn
-Värmer skruvskallen med en jättestor lödkolv några minuter
-Slår på skruvskallen igen med hammare och dorn.
-Försöker backa ut skruven med vingeslkaft och bits. Ofta lyckas det men inte alltid.
Man får räkna med mellan 5 och 30 minuter per skruv...... och att ganska många skruvar antingen går av eller har så dåligt spår att ingen bits får fäste.
En gång räddade jag situationen genom att svetsa fast en järnbit i huvudet på en stor skruv med skadat spår och använda järnbiten för att vrida runt skruven. Svetsvärmen fick skruven att lossna ur träet.
Jag anser att skruvar bara skall användas inomhus i permanent uppvärmda utrymmen och för att hålla fast sådana beslag som inte lämpar sig att spika.
12 254 läst · 71 svar
12k läst
71 svar
Behövs snedsträvor?
-
-
24 jul 2019 00:01 #62
- Laddar…
-
24 jul 2019 03:28 #63
-
Medlem · Västernorrland · 7 445 inlägg 24 jul 2019 08:4424 jul 2019 08:44 #64
-
24 jul 2019 13:05 #65Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Nu har jag fått dit hålband. Ser bra ut? Jag körde med skruv så kunde jag få hjälp av skruvskallarna att spänna bandet.
Kan man spänna så hårt så väggen dras in?- Laddar…
-
24 jul 2019 13:08 #66
Ser riktigt bra ut annars! -
-
24 jul 2019 20:59 #68Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Första takstolen på plats. Högra hörnet lutar lite men syns inte tycker jag så det får vara inom spec. Svårt också att få fast första takstolen i lod.
- Laddar…
-
Medlem · Västernorrland · 7 445 inlägg 25 jul 2019 08:2425 jul 2019 08:24 #69
Rikta upp dom kan du ju göra när alla står där och du har nåt att spika i. De ska förvisso vara i lod men det enklaste är ju att slå en bräda mot väggen och göra de parallellt med väggen. Är väggen exakt i lod är det ju ett ickeproblem förstås.
-
25 jul 2019 13:16 #70
- Laddar…
-
Medlem · Västernorrland · 7 445 inlägg 25 jul 2019 13:4325 jul 2019 13:43 #71
-
Liknande ämnen
-
Behövs separat rör för kabel till strömkännare?
El -
Ansluta temporär wc på stam i källaren, vilka rördelar behövs?
Badrum -
Vilka rör behövs för infräsning i putsfasad för fasadbelysning?
El -
Vilka verktyg behövs för att montera en tvättställsblandare
Badrum -
Snedsträvor/vindkryss - behövs det?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus