Byggahus.se

Behövs rören skyddas?

1. M
    Medlem · 76 inlägg

Matheus11

Medlem
    Jag har ett källarhus från 1940 - inkommande vatten finns i källaren och kommer in ungefär 1,5m under 'marknivå'
    Rummet har flera fönster. Jag undrar om det är en risk att röret skulle frysa sönder i källaren på kalla dagar ute, eller att en källare alltid håller plusgrader.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20201124_182351.jpg
    20201124_182358.jpg

Vattenmätaren sitter c:a 1m under 'marknivå' och röret fortsätta längs väggen , genom 2 andra rum, och sen in i huset genom innertaket. Alla rum där röret går igenom har fönster. Se bilden nedan

20201124_182521.jpg

Och här kommer röret in i pannrummet, sen går det upp och sen blir det 2 rör som går in i huset.
    20201124_182551.jpg

Pannan är inte längre i bruk.
    Jag ska på semester 2 veckor under decembermånaden och undrar om jag måste ta åtgärder att förebygga skador pga frost eller att ett gammalt hus med källare klarar det med minusgrader. Såklart att jag ska tömma alla rör men det går iaf inte att tömma vattenmätare och inkommande vattenröret som är liggande.
    De koppar rören som jag har går bra att tömma eftersom jag kan ta bort kopplingar så att vattnet kan rinna ut.

Huset står i Småland, Emmaboda Kommun, alltså södra Sverige och under den tiden att jag ska vara bortrest ska huset stå ouppvärmt (ingen grundvärme osv)

Nån som kan säga nåt om det, om det räcker med att tömma rören så mycket jag kan, eller måste jag ta fram värmekabel eller nåt?

Redigerat 24 nov 2020 19:21
  2. F
    Medlem · Halland · 525 inlägg

fb35523

Medlem
    Sätt cellplast eller glasfiberull innanför fönstren så häller det sig nog varmt även om det blir en "vargavinter" som i Emil-avsnittet. Marken kommer att hålla frostfri temperatur och alltså värma något via bottenplattan och delar av väggarna. Är du orolig så sätt en kupéfläkt på lägsta effekt eller sätt in ett par 60 W glödlampor (inte lågenergi eller LED dock...) i rummet, gärna nära rören. Bara lite frost kommer inte att sänka temperaturen inomhus, men om det blir -10 gradere och snålblåst och fönstren är otäta som såll så kan det eventuellt frysa. Jag tror att risken är obefintlig.

3. M
    Medlem · 76 inlägg

Matheus11

Medlem
    Tack, fönstren är otäta, blir också imma på fönstren ibland, ska det inta vara nån fara att det blir mögel eller röta på fönstren om man stänger med cellplast?

4. F
    Medlem · Halland · 525 inlägg

fb35523

Medlem
    Inte om de är otäta :) Då kan du kalla dem välventilerade om du vill, det är ju samma sak... Ska det bara vara i två veckor på vintern finns ingen risk för röta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.