Byggahus.se

Behövs räcke/staket runt altan vid ca 60-70 över mark

1. N
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Håller på att bygga en altan runt en pool (vi kommer ha pooltak) och då altanen kommer vara ca 60-70 cm över mark så funderar jag på:
    1: Måste jag ha räcke/staket runt altanen (det kommer vara gräsmatta runt om)?
    2: Om jag skall ha räcke/staket, hur högt bör det vara (det är "bara" 60-70cm ner)?
    3: Vid vilken höjdskillnad är det lämpligt/krav att ha stake (vi funderar på att höja marken runt om då det är 30-40cm höjskillnad mot gårdsplanen?

Ha det bra alla!

/N

2. N
    Medlem Nivå 6
    Var ute och mätte precis och det var inte så stor höjdskillnad som jag trodde så det blir nog som absolut minst 50-55cm dvs är nog lämpligt med räcke...

/N

3. K
    Medlem · Nivå 11
    Kommer det att springa barn där någongång? Isf måste du ha ett räcke. 80 cm borde räcka

4. M
    Medlem · Nivå 7
    Brukar man inte rekommendera minsta 90 cm högt räcke?

5. K
    Medlem · Nivå 11
    Är det under 3 meters fallhöjd rekommenderas minst 800 mm. Sen är det ju upp till var och en 90 cm är kanske snyggare men barn trillar in spontat över kanten :)

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Kan vara ännu värre om gamlingar, t.ex. mor- och farföräldrar, ramlar över kanten.
    Bryter lätt fotleder, knän, höfter och ryggrad.
    Och slinter nog lätt över en oskyddad kant med rullatorn.

Så räcke? Ja absolut!

7. S
    Byggveteran Nivå 8
    Om jag minns rätt är det ca 40 cm som är gränsen. Det är inte så kul att ta ett kliv bakåt och...stupa. Jag har ett liknande på min stuga men har satt ett enkelt räcke, ett par stolpar och en överliggare 80 cm över golv
    .

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det låter vettigt!
    Det räcker nog ofta med att man får en liten vink om att "här tar golvet slut".

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Nivå 4
    Min altan är ungefär 140 cm från marknivån och vi har inget räcke som stör utsikten. Det är lite upp till var och en om man ser sig för eller inte. Nej inga små barn rör sig på altanen bara 6 år och uppåt.
    Sverige är så galet överbeskyddande att människor slutar att tänka själva.

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ur perspektivet ”pool” behöver du inte ha något räcke eftersom du har tak.

11. K
    Medlem Nivå 8
    Så utsikten är viktigare än att alla förhoppningsvis är säkra En 6 åring kan ju springa rakt ut även om hen vet att man inte ska, det räcker ju med en rolig lek och någon hundradel bortkopplade hjärna. undrar om du tycker det är överbeskyddande med staket den dagen barnet brutit något, bara hoppas det är en arm eller ben.

• Laddar…
  12. N
    Medlem Nivå 6
    Tack för alla svar. Vi kommer att ha någon form av staket runt altanen pga av höjdskillnaden, troligen något av aluminium och glas då det harmonerar med pooltaket och för att inte förstöra utsikten.

/N

• Laddar…
  13. L
    Husägare · Nivå 14
  14. U
    Medlem Nivå 3
    Har altan ca 50 cm upp, utan räcke tidigare. Med räcke vågar plötslgt sittande dra stolen närmare kanten och stående stå vid kanten så altanen upplevs rymligare, tycker jag

15. S
    Byggveteran Nivå 8
    Tak har väl inget med poolskydd att göra? Har inte läst kommentaren men en pool måste ha räcke runt el skyddas från tillträde på annat sätt. Att ha tak innebär väl att poolen är inomhus?