Byggahus.se

Behövs påbyggnadsring till för grunda takdosor?

1. B
    Medlem · 956 inlägg

Bigfoot

Medlem
    Jag har några takdosor som blivit för grunda (p.g.a. nya skivor i taket). Funktionellt så är det ju inga problem, bara att sätta dit lite längre skruvar. Men hur är det när det gäller regelverket? Jag tänker mig att det kanske ses som en större brandrisk om det skulle bli värmeutveckling i dosan.
    Förhöjningsringar till apparatdosor finns ju att köpa överallt, men det verkar inte så lätt att hitta till kopplingsdosor och takdosor.

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det har diskuterats, ja snarare debatterats ganska hett i ett antal trådar. För de får kronor de kostar skulle jag säga att det inte är mycket att orda om, utan använder man dem undviker man alla diskussioner. De kanske inte är lätta att hitta men en och annan går väl att uppbåda som E1424755. Elmont har säkert några E-nummer på lut också.

• Laddar…
  3. Mikael_L
    Medlem · 42 079 inlägg
    Jag har funderat lite omkring detta.

Och då den lägsta tillåtna IP-klassen är IP20 (inget skydd mot vatten, skydd mot åtkomlighet med "provfingret" med ø12,5 mm) så kan jag tycka att det på sätt och vis går att motivera att ifall springan är mindre än 12,5 mm kan man lämna det så, om den är över 12,5 mm så behövs det påbyggnadsring.

Jag säger inte att det (bombsäkert) är så, utan detta är på resonemangsstadiet.

4. varmkorv
    Medlem · Stockholm · 238 inlägg

varmkorv

Medlem
    @Bo.Siltberg
    Tack!
    Jag har googlat enormt mycket för att hitta påbyggnadsring för takdosor utan att lyckas hitta något. Med e-numret i ditt inlägg har jag äntligen hittat dessa hos Evbutiken som levererar till konsument.

5. Mikael_L
    Medlem · 42 079 inlägg
    Jag tror att bara du finner e-numret så kan nog elbutik.se få fram vad du vill, men får kontakta dem om det inte finns i online-katalogen.

6. B
    Medlem · 956 inlägg

Bigfoot

Medlem
    En följdfråga: vad menas med "TED"?

7. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 020 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Är inte det förhöjda doslock; typ dessa:

8. Mikael_L
    Medlem · 42 079 inlägg
    • Laddar…
  9. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 020 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Aha! :)

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Första gången jag ser en sån förhöjningsring , den är ju 18 mm djup och du behöver ca 12 mm , har aldrig använt någon , men om du har några kopplingsdosor för vägg 80 mm över , kan du såga av dom till rätt mått och lägga
    i hålet och skruva dit doslocket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.