Byggahus.se

Behövs nytt bygglov pga ökad hushöjd?

1. S
    Medlem · 17 inlägg

stockholmsskärgård

Medlem
    Nu har vi fått bygglov och betalat 18000 kr för det. Men plötsligt vill vår hustillverkare lägga på 20 cm på husets höjd för att öka stabiiteten.
    Den nya höjden ryms inom detaljplanen.
    Men måste vi söka bygglov på nytt eftersom höjden ändras?

Bygglovsenheten vill i så fall ha 18000 kr ytterligare samt ytterligare 10 veckor på sig för att ge oss nytt bygglov; vilket innebär att leveransen av huset blir så försenad att vi - pga svårigheter med transporter i skärgården samt speciella väderförhållanden i olika årstider samt dålig tillgång på hantverkare i skärgården nu när alla vill bygga under pandemin - i värsta fall måste vänta ett helt år innan vi kan ta emot hustransporten från tillverkaren.

/skärgård

2. LaszloToth
    Nybyggare · Borås · 60 inlägg

LaszloToth

Nybyggare
    Ja det kommer behövas ett nytt beslut, detta är en såpass stor ändring från beviljat bygglov.

Hör med din kommun vad som blir det bästa, nya bygglovskostnaden bör hustillverkaren stå för.

3. S
    Medlem · 17 inlägg

stockholmsskärgård

Medlem
    Tack Laszlo!

4. Lulaua
    Medlem · 396 inlägg

Lulaua

Medlem
    Låter som du redan kollat med kommunen och svaret är ja eller?

5. splinter
    Byggveteran · Västkusten · 151 inlägg

splinter

Byggveteran
    I vissa sammanhang, framförallt i mindre kommuner, kan handläggarna ha överseende och acceptera 20 cm som mindre avvikelse. Men det bästa är att kontakta er handläggare, förklara problematiken och hoppas på att hen har överseende.

6. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 828 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Om det ryms inom detaljplanen så tycker jag du kontaktar kommunen och föreslår att ni bara lämnar in relationsritningar med den nya höjden. Finns inget krav på att det måste vara ett nytt bygglov. Mindre ändringar redovisar man normalt bara på relationsritning och en höjning med 20 cm bör kunna vara en mindre ändring som inte ändrar husets karaktär så mycket att det ska medföra nytt bygglovsärende.

7. T
    Medlem · 9 inlägg

TASA

Medlem
    Fast en mindre ändring kan ju också vara skillnaden mellan att få bygglovet och inte få bygga alls. Är TS redo att bygga ett hus för dyra pengar och riskera att få riva ner det i nästa vända?
    Lyssna för gudsskull inte på internetforum, kolla med din handläggare.

8. A

Autodidak1

Medlem
    Har du läst vad jag skrivit?

Jag jobbar som KA och detta är inget konstigt i samband med byggen. Är det förändringar som man är medveten om i god tid så ställer man bara frågan (som ett påstående) till kommunen så tidigt som möjligt, sedan tar man med relationsritningar till tekniskt samråd. Då grundas startbeskedet på dessa relationsritningar.

Fler frågor på denna enkla fråga?

Men du har rätt i att man kontaktar kommunen, vilket jag också påpekade i mitt första inlägg.

Och det är också rätt att inte tro att allt på nätet är sant och rätt.

Välkommen till forumet(y)

• Laddar…
  9. T
    Medlem · 9 inlägg

TASA

Medlem
    Tack för välkomnandet.

Har absolut läst din kommentar. Jobbar inte som KA, men har tillsyn över de som jobbar som så och har anmält ett par stycken som inte skött sitt jobb till respektive certifieringsorgan. Kort sagt behöver du inte ha rätt för att du är KA; Fler före dig har haft fel.

Jag vet inte vilka kommuner som skulle tillåta en relationsritning INNAN åtgärden är utförd. Relationsritning är ju enligt definition något som ska komma in efter och beskriva befintligt utseende. Dessa används inför slutbesked för byggnadsnämndens möjlighet att kontrollera om den färdiga åtgärden strider mot lagstiftningen och om det finns skäl att inleda ett ingripande/tillsynsärende eller ej.
    Dessutom kan ju ett startbesked inte ändra på det beslutade bygglovet. Startbesked till skillnad från bygglov kan ju som känt inte överklagas. Vad händer om grannar vill klaga på att 20 cm av deras havsutsikt försvinner?

Till TS: Kolla med din handläggare på kommunen. Om ni dessutom har en situation där ni måste vidta åtgärder för att säkerställa stabiliteten finns det ju dessutom skäl varför detta ska dubbelkollas innan.

• Laddar…
  10. A

Autodidak1

Medlem
    Så länge det är mindre ändringar räcker det med relationsritningar för ändringarna och ju tidigare man förankra det hos kommunen desto bättre. Och reviderade ritningar (inte relationsritningar om det inte är gjort redan) skadar inte att skicka in så fort som möjligt (inför tekniskt samråd i detta fall).

Om huset följer DP finns inga anledningar att inte godkänna förändringarna utan bygglov, då 20 cm normalt är en mindre ändring. Är KA på ett hus där byggherren höjt med 60 cm utan problem (trots granne som överklagat ursprungligt bygglov till högsta instans).

Men fortfarande gäller att förankra det hos kommunen, inget är tvärsäkert.

Jag har inte rätt för att jag är KA, jag har rätt för att jag är jag:cool:

• Laddar…
  11. R
    Husägare · Stockholm/Nacka · 228 inlägg

rolflidvall

Husägare
    • Laddar…
  12. T
    Medlem · 9 inlägg

TASA

Medlem
    Absolut spännande, är det ärendet från Stenungssund?
    Frågan har ju varit uppe och sniffat i HD förut, då vill jag minnas att det rörde en attefallsåtgärd som inte stor närmre än 4,5 meter från gräns. MÖD sa att granne har rätt att klaga på attefallsåtgärder även om lagen säger att man inte får. Men klagande granne hann flytta och den nya sa okej i efterhand så det blev ingen prövning i sak.
    Svensk lag säger ja, Internationell folkrätt säger nej.

• Laddar…
  13. R
    Husägare · Stockholm/Nacka · 228 inlägg

rolflidvall

Husägare
    Vet inte, har inte begärt ut handlingarna, väntar nog på avgörandet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.