Ska byta panel på mitt oisolerade kallgarage och tänkte göra de lätt för mig genom att bara riva ner gamla panelen och vindpappen. Sedan sätta dit ny vindduk och panel direkt på, så som det är gjort sedan tidigare (se bild).

Invändig vägg i ett oisolerat kallgarage med gamla vindpapp och synliga träreglar, elledningar och en elbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller måste man, även fast garaget inte ska isoleras eller värmas, sätta dit en luftspalt? Vill helst slippa det för att inte behöva sala ut för fönster osv.

så det man ser på bilden är vad? Nån slags vindpapp eller? Tycker det ser ut som nån slags skivor?

Om du ska måla garaget utvändigt får du isåfall välja en färg som passar, 'plastfärg' är direkt olämpligt om fasaden inte är monterad på korrekt luftspalt och sällan det bästa valet ens på fasader som är väl ventilerade på baksidan.

Fungerar bra med vindpapp/duk och sedan panel.

S Stefan1972 skrev:
så det man ser på bilden är vad? Nån slags vindpapp eller? Tycker det ser ut som nån slags skivor?
Nja är någon form av papp. Har nog suttit där sedan det byggdes 1979 skulle jag gissa Sliten bit av perforerat pappmaterial med rutmönster, möjligtvis använt sedan 1979, mot ljusgrå bakgrund.
Skapa konto
Bilden visar en bit papper med svart kvadratisk mönstring, rivet vid kanterna. Enligt inlägget troligen från ett bygge 1979.
Skapa konto

F fribygg skrev:
Om du ska måla garaget utvändigt får du isåfall välja en färg som passar, 'plastfärg' är direkt olämpligt om fasaden inte är monterad på korrekt luftspalt och sällan det bästa valet ens på fasader som är väl ventilerade på baksidan.
Luftspalten blir väl hela garaget om fasaden monteras med vindduk?
Inte för att det påverkar valet av färg utan mer en fråga hur man kan göra för att bygga en oisolerad fasad.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag skulle göra med luftspalt.
Förklara. TS är tydlig med att det inte ska isoleras utan bara bytas panel.
Visst kan man läkta men vi vet inte hur det ser ut och om vad som krävs om någoni en framtid vill göra det.
Jag utesluter läktning där jag inte har behov.

Tomture61
S Steele76 skrev:
Ska byta panel på mitt oisolerade kallgarage och tänkte göra de lätt för mig genom att bara riva ner gamla panelen och vindpappen. Sedan sätta dit ny vindduk och panel direkt på, så som det är gjort sedan tidigare (se bild).

[bild]

Eller måste man, även fast garaget inte ska isoleras eller värmas, sätta dit en luftspalt? Vill helst slippa det för att inte behöva sala ut för fönster osv.
Om tanken är att aldrig isolera eller sälja huset så behövs ej ngn luftspalt .
Vindduken kan vara bra för att begränsa inblåsning av snö och mindre partiklar .

Tja, man kan väl sälja ett hus med oisolerat garage utan läktning för panelen.

Tomture61
A AndersS skrev:
Tja, man kan väl sälja ett hus med oisolerat garage utan läktning för panelen.
Tanken var att underlätta för nästa ägare .

Jag gissar att golvet inte ör isolerat på ett kallgarage från den tidsåldern och att då underlätta en eventuell isolering på något som är helt funktionellt som det är känns lite avigt. Speciellt om TS aldrig tänker isolera det och eventuella framtida köpare helt uppenbart köper ett hus med kallgarage.

A AndersS skrev:
Förklara. TS är tydlig med att det inte ska isoleras utan bara bytas panel.
Visst kan man läkta men vi vet inte hur det ser ut och om vad som krävs om någoni en framtid vill göra det.
Jag utesluter läktning där jag inte har behov.
Ligger vindduken direkt bakom panelen binder den fukt som ev tränger in utifrån och det tar längre tid att torka än om man har luftspalt.
Så ska man ute ha luftspalt ska man heller inte ha nån vindduk.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Ligger vindduken direkt bakom panelen binder den fukt som ev tränger in utifrån och det tar längre tid att torka än om man har luftspalt.
Så ska man ute ha luftspalt ska man heller inte ha nån vindduk.
Ska väl erkänna att jag inte använder varken papp eller duk i byggnader som inte ska isoleras eller kläs med något skivmaterial inomhus. Sätter panelbrädor så tätt att det blir musfritt, dvs bredd av en tretumspik ca 3mm, och drar sedan lockläkt ovanpå, det blir riktigt tätt. Med den konstruktionen kan ts skippa papp/duk för det blir tätt, men ts kanske har någon annan panel.
Fördel med kortlingar är också att det inte blir spik som sticker ut.
Men ser inte papp/duk som något problem i ett utrymme som följer utomhustemperaturen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.