Byggahus.se

Behövs härdat glas till Växthus?

1. C
    Medlem · 1 inlägg

Christer M

Medlem
    Sökt som en galning på forumet och på nätet om just den frågan. Bär man köpa härdat glas när man väljer växthus? Bor i Norrland och vi tänkte oss en storlek på 10-12kvm.
    De flesta hemsidor som säljer växthus rekommenderar härdat glas såklart. Min fråga är om man väljer ett växthus med vanligt glas kommer det att bara vara en ram kvar efter första ”stormen” eller håller ett växthus med bara vanligt glas för våra oväder? Att det blir skärvor resp 1 miljon bitar osv det har jag koll på utan mest klarar växthus med vanligt glas av oväder utan att sprick eller skallra sönder samt snöstormar osv.
    Tacksam för synpunkter

2. H
    Medlem · Västra Götaland · 113 inlägg

Henrikd75

Medlem
    Hej Christer. Jag är på gång att börja bygga ett större växthus och har köpt beg glas från en avvecklad handelsträdgård. Numera får kommersiella växhus av säkerhetsskäl inte ha konventionellt glas pga risken för skador om ett glas går sönder. Det gör att det finns mycket sådant glas tillgängligt. Jag ser det som så att om handelsträdgårdarna i decennier har använt 3-4 mm glas utan någon större olycksfrekvens (annars hade de nya reglerna kommit för länge sedan) kan jag göra det i mitt jämförelsevis pyttelilla växthus. Jag ska ha 45 graders taklutning och har inga stora träd eller så i närheten. Jag kommer att köra på.

• Laddar…
  3. D
    Renoverare · Stockholm · 627 inlägg

Dublin

Renoverare
    Jag tänker mer på min egen vanliga otur, tänker att jag säkert kommer att lyckas trycka in nåt i en glasruta eller att gräsklipparen lyckas skicka iväg nån liten sten eller nåt annat och då känns det skönt med härdat glas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.