Byggahus.se
M
Jag har haft inbrott i cykelförrådet där jag bor och min cykel blev stulen.

Jag kan ingenting om lås och dörrar, men när jag kollar på låset är det en ganska stor glipa mellan dörrkarm och dörr. Tycker det ser ut som att den är tillräckligt stor för att man ska kunna få in en skruvmejsel eller något liknande och trycka in regel/tryckesfall eller vad det heter.

På min lägenhetsdörr har jag ett brytskydd som täcker detta området, så man kan inte få in smala verktyg mellan karm och dörr.

Är det OK att ha en glipa som den i bifogade bilder, eller bode den täckas över med ett brytskydd så man inte kan manipulera låsmekanismen utifrån? Jag tänker att det kanske finns någon finess i lås som gör att en springa som denna inte är ett problem.

• Stor glipa mellan dörr och karm vid cykelförråd, kodlås och handtag synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa vid låsmekanism på vit dörr, potentiell säkerhetsrisk för tillgång med verktyg.
    Skapa konto
  • Stor glipa mellan dörrlåsets metallplatta och dörrkarmen i cykelförråd, potentiell säkerhetsrisk.
    Skapa konto
  • Glipa mellan dörrkarm och dörr vid lås, möjlig att manipulera låsmekanismen.
    Skapa konto
Jag hade rekommenderat brytskydd på den dörren som går längs med hela dörrbladet och karmen i framkant.
Det finns märken på slutblecket som troligtvis är från att någon brutit.
Det bör sättas ett fyrkantsrör på karmen och ett brett kraftigt plattjärn på dörren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.