Byggahus.se

Behövs bygglov vid bygge av väg på sin tomt?

1. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem
    Hej!
    För att göra en långa historia lite kortare: Vi köpte ett hus för något år sedan ute på landet. Vår fastighet är avstyckad från grannens stamfastighet, och vi köpte alltså huset av våra nuvarande grannar. Vår granne hade för avsikt att göra ett servitut, när avstyckningen gjordes,  på vår fastighet för att han skulle få köra in på vår grusade infart till vårt hus för att sedan köra in på sin egen fastighet för att kunna ta sig till en hästhage. Sträckan att köra på vår grusade infart är ca. 70m. Båda vår och grannens fastighet gränsar mot den nämnda hagen, så grannen skulle, om han ville, kunna köra 70m rakt över sin egen gräsmatta för att komma till sin hage. Nu visar det sig att det inte finns något servitut, och det är heller inget som vi någonsin muntligt avtalat om eller som finns med i kontraktet. Grannen inser sitt misstag och i korthet har vi diskuterat 3 alternativa lösningar.
    1. Vi ger grannen tillåtelse att nyttja vår fastighet som om servitut finns.
    2. Grannen får köra ca. 50m. in på vår infart. Han bygger en väg på sin egen fastighet som ansluter till vår infart, så att han efter 50m in på får infart kör in på sin egen fastighet. Vägen han då bygger på sin egen fastighet görs precis längs tomtgränsen mellan våra 2 fastigheter.
    3. Grannen bygger en helt ny väg som första 50m går helt parallellt med vår grusade infart och efter 50 m. svänger 90grader vänster för att mynna ut i hans hage. ALltså precis som alternativ 2 men där HELA hans väg går på hans fastighet.

Jag går inte in på de olika laternativens lösningar när det gäller vilka val vi gör för allt är ganska komplicerat. MEN, min undrar är: Om grannen väljer att anlägga en ny väg på sin fastighet, får han göra det utan bygglov? Får han dra den vägen precis i tomtgränsen eller finns restriktioner för detta? Den väg som kommer att anläggas kommer att bli med ett bärlager av 0-100 eller något sådant och därefter någon form av singel ovanpå det. Vägen kommer att vara avsedd för att vissa delar av året ha daglig trafik av diverse bilar och att vissa delar av året trafikeras av t.ex. timmerbil med ved. Jag kan tillägga att grannen har ca. 15.000m2 gräsmatts-tomt + totalt ca. 8ha mark och vi har ca. 3.500m2 tomt. Detta är ute på landet så någon detaljplanering finns inte.

2. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Re: Behövs bygglov vid bygge av väg på sin tomt?

Instämmer med Charlie.  Men att grannens nya väg mynnar ut på en större väg kan möjligen kräva väghållarens tillstånd.

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

För att få lov att göra en utfart mot allmän väg krävs lov för att anlägga vägen.

I övriga fall ser jag inga hinder att göra som man vill utan lovförfarande.
    Undantaget är om fastigheten befinner sig inom planlagt område.

4. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem

Tack för era svar! Jag ska ringa kommunen och kolla också. SOm sagt befinner sig våra fasitgheter utanför detaljplanerat område. Det jag reagerar på är att det känns lite olustigt att ha timmerbilar, byggdordon och vanliga bilar körandes i tomtgränsen sen när man får barn...då hade det varit skönt om grannen kunde köra med detta en bit in på hans mark istället för hyfsat nära vårt hus. Men som sagt, kommunen måste ju kunna ge raka besked

5. J
    Medlem · 246 inlägg

Jorg

Medlem

Men om grannen tänkt sig snöröjning på vintern så får väl ändå inte vägen ligga så nära tomtgränsen att den snö som röjs hamnar inne på er tomt...? Fast det är ju kanske marginellt i den här frågan. :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.