Byggahus.se

Behövs bygglov för tillbyggnad?

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Har precis köpt hus och funderar nu på att göra en tillbyggnad på 15+10kvm i 2 plan.
    15kvm på övervåningen där en balkong över hallen på nedervåningen byggs till och 10 kvm
    på bottenvåningen i anslutning till hallen.

Vad jag förstått det som behövs det sedan Juli förra året inte längre något bygglov för tillbyggnader på
    15kvm bruttoarea i en våning och 7.5kvm per plan om man bygger i 2 plan.

Men vad räknas som ett plan egentligen?

Om jag begränsar takhöjden på dom 10kvm i bottenvåningen till 1.9m så räknas det väl inte längre som boarea?

Innebär det i så fall att hela det planet inte räknas och mitt förslag ovan inte kräver bygglov?

Tack på förhand!

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Det finns så mycket lokala bedömningar av sådana här frågor, att de enda som kan ge dig svar på din fråga är din kommuns stadsbyggnadskontor.

3. S
    Medlem Nivå 2
    Enligt Boverket så får du bygga 15 kvm i bruttoarea med enbart en bygganmälan (attefall). Bruttoarea är den totala golvytan som uppförs. Det ska alltså inte förväxlas med boytan (>1.9m+60cm).
    Trapphål räknas inte med i bruttoarean.
    Källare är också bruttoarea

Kolla däremot upp din kompletteringsrätt. Bor du utanför detaljplan så har du rätt till en komplementsbyggnad.
    Hur stor den får vara bestäms av din kommun. I min kommun (härryda) är det 50% av vad husets markyta var 1987, då lagen trädde i kraft.

Redigerat 30 mar 2015 21:54