Byggahus.se

Behövs armeringsnät?

1. S
    Medlem Nivå 3
    När man läser BKR:s anvisningar så står det att man skall ha armeringsnät när man flytspacklar och man har cc60 golvbjälkar. Men när man pratar med folk i handeln så säger "alla" med bestämdhet att det inte behövs armeringsnät när man använder fiberförstärkt flytspackel.

Iofs har jag nu ett hyfsat stabilt golv. Det är 22mm v313 spånskiva. Jag har cc60 men med tjockare golvbjälkar då det är ett gammalt hus och jag blev tvungen att rikta om golvet så jag lade nya golvbjälkar ihop med de gamla så nu är de cirka 115mm (45+70) tjocka, 220-230mm djupa och 3,60 långa. Skall jag skippa armeringsnätet?

2. S
    Medlem Nivå 5
    Är rummet över 10 m2 bör man armera!

Annars bör det räcka med fiberförstärkt spackel.

MVH Linus

3. sandhall
    Medlem Nivå 9
    Armeringsnät kostar inte så mycket, bygger i stort sett inget och är inga större problem att lägga ut. Så varför skippa dem?

4. J
    Medlem Nivå 1
    "Men när man pratar med folk i handeln så säger "alla" med bestämdhet att det inte behövs armeringsnät när man använder fiberförstärkt flytspackel."

Min uppfattning är precis tvärtom. Samtliga av dom olika "plattsättare" jag jobbar med är väldigt noga med armering oavsett storlek på badrum sen ett par år tillbaka. (för min del får den gärna skippas, risk att golvärmen jag lägger ut skadas)

mvh Johan

5. sandhall
    Medlem Nivå 9
    Om det blir sprickor mellan flytspacklet och golvspånet p.g.a. utelämnat nät finns det väl också en påtaglig risk att golvvärmen skadas?

6. V
    Medlem Nivå 5
    Pratade med tre olika hantverkare innan jag blaskade ut mitt flyt över c.a 6m2 golvyta och alla var överens om att nät inte behövdes när jag använde fiberarmerat och hade golvslingor, de menade också att golvslingorna agerade lite som armering till spacklet

7. Zemerlin
    Medlem Nivå 5
    Men är det inte så att eftersom golvspånet är av "levande" karaktär så krävs det nät för att säkerställa att spacklet ligger som en kaka på golvspånet? skall du köra utan krävs det att du har något dött material som du flyter ovanpå?

Hur som helst så kostar det inte mycket och är bra att fästa slingorna i så dumt att köra utan.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har just (med en del hjälp) rivit vårt gamla badrum. Ursprungligen byggt 59- 60. Renoverat av förra ägaren -91. Men då bara fusk. De kaklade på det gamla kaklet. Satte in duschkabin (därmed inte så mycket vattenbegjutning).

Väggarna var byggda med tjärpapp spikad på de massiva träväggarna (huset är från 31). Ovanpå det var det 50 - 60mm puts armerat med hönsnät kakel på det. På golvet var det massor med tjära (bitvis 20mm tjockt med tjära) och ca 50mm betong, oarmerat.

Väggarnas ganska mjuka puts var ett helsicke att få bort tack vare hönsnätet. Man fick bara loss små bitar i taget när jag bilade, och man fick bända med kofot för få loss de lösa bitarna.

Golvet var betydligt hårdare, men det var helt oarmerat. Betongen sprack hur lätt som helst, några sekunders bilning spräckte bort stora bitar. Hade där varit armering i golvet så skulle det varit ett helsicke. Så armering tror jag starkt på.

Nu har vi burit ut alltihop i hinkar, totalt ca 1,5 kubikmeter (i sin kompakta form).

9. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Så här är det :)
    Armering eller ej avgörs av vilket golvavjäming man använder. Kolla med tillverkaren vad som gäller för just dina förhållanden.

Exempelvis behöver man inte armering för ytor under 10 kvm med Maxit 4320 Fibre Flow Rapid. En annan produkt kanske kräver armering.

10. C
    Medlem Nivå 1
    Ska flytspackla 8kvm på betonggolv, har köpt fiberförstärkt spackel. Måste man använda armering till detta?
    Fick med smältlim till golv värmen, ska man limma den på armeringen då eller?!

Är det inta bara att limma slingan på golvet och "flyta" uppe på???

11. T
    Allvetare · Nivå 14
    Svaret står ju i inlägget ovanför ditt!

12. B
    Medlem Nivå 4
    På betonggolv ska det väl knappast behövas armering.

13. C
    Medlem Nivå 1
    Hade nog syrebrist i hjärnan där! Missade det inlägget :p

14. R
    Medlem Nivå 1
    Jag tänkte att några förtydliganden kanske vore bra. Utgå alltid ifrån spackelproduktens hänvisningar t.ex produktblad.
    Generellt så krävs endast armering i flytspacklet på träbjälklag. (Betong är förhoppningsvis tillräckligt böjstyvt ändå :) ) Angående elvärmeslinga ska den limmas på ett jämnt och primat betonggolv innan flytspackling. På träbjälklag ska slingan aldrig fästas eller ha kontakt med golvspån.
    Här så kan man enligt t.ex mira lägga ett 6mm uninet (armering) och fästa slingan med buntband ovanpå. Då har du 6mm mellan slinga och golvspån sedan kan du flyta golvet. Ifall det är våtrum ska du ha 15mm spackel vid brunn (under fläns) för att sedan gå till normalt fall. Anledningen för att det inte ska finnas kontakt med spån och slinga är flera men spån rör sig och fäster man slingan i spånet kan brott uppstå, värme är en annan.