A
Som jag ser det så har du ingen luftningspalt av masonit eller vaxadpapp..
Så därav skulle jag rekomendera plast u hela undertaket..

• Gilla
MissCookieMonster
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Som jag ser det så har du ingen luftningspalt av masonit eller vaxadpapp..
Så därav skulle jag rekomendera plast u hela undertaket..
Usch ja, det vore såklart det optimala. 🧐 Men tyvärr är det inget alternativ, eftersom jag inte orkar ta mig an att riva gammal gips + isolering på vänstersidan (den delen är dessutom full med pannrum med vedpanna och vvb, flera m3 ved, trädgårdsgrejer, etc).

T tyomka skrev:
Ja jag förstår dig.
Hade det varit jag så hade jag valt att köra med plast ena halvan. Och inom 2-3 hade jag gett in mig på andra.

Fuktproblrmstiken i det här fallet är enbart halvårsproblem, blir fuktigt bara under kalla årstiden.
Andra faktorer som påverkar hur snabbt och hur mycket fukt som kommer att utvecklas är värme både in och utomhus, ventilation, samt hur mycket fukttillskott som kommer att produceras i det här utrymmet.
Det är på vintern som luften är som torrast!

Inte ouppvärmd utomhus, där ligger fukten mellan 85 - 100% Rh i typ över 3 månader i rad.

torr luft stämmer om man pratar om uppvärmd luft som uppvärmd luft i en bostad, medans garage som hålls max 10 grader C varm och kanske också en våt bil som rulla in med snö och slask på sig var dag som sakta smälter av och med fria vattenytor rinnande efter golvet som letar sig till dräneringen, så kommer fukten vara hög även i garaget, även om den hålls varmare än utomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.