BEHÖVER VI BYTA DENNA RÅSPONT?

4k läst  3 svar

1. Y
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Vi har precis fått hjälp att byta till nytt tak men takläggaren missade en del av råsponten närmast taknocken. Behöver vi bryta upp den nylagda pappen och byta den bit som är fuktskadad (c.a 25-30 cm) mellan båda takstolarna eller ska denna kunna torka och klara sig dvs. bära upp bärläkt, ströläkt samt betongpannorna?
    Vi har en oisolerad krypvind dvs. kallvind.
    Kan skadan bli värre?
    Tacksam för svar från den som vet....

SE BILDEN :-/

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: BEHÖVER VI BYTA DENNA RÅSPONT?

Om det bara är det där du visar på bild så tycker jag ni ska ta det lugnt.

Om ni vill, behandla med Mögelfri eller möjligen boracol om det är djup röta. Se till att ha koll på detta. Inspektera vår och höst och se hur det utvecklar sig. Antagligen har det torkat ut efter sommaren. Det är ju en väldigt liten skada, antagligen från en spik/spikhål.

Taket kommer inte rasa in.

3. Y
    Medlem Nivå 1

Tack för svaret vi är dock lite oroliga att det blir värre eftersom det verkar finnas mögelangrepp på just denna spont. Taket är nylagt men ströläkt är spikad redan. Skulle det bli ännu värre (nya hål som måste tätas m.m) om man öppnar upp allt just där och byter sponten? Eller är det som du säger lika bra att låta det vara?

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Jag tycker det verkar lite överdrivet att riva taket bara för att fixa ett så litet problem. Behandla ev mögel där det sitter idag för att förhindra spridning, låt torka ut och se vad som händer.

Att göra ett nytt hål och byta råsponten är ju inte ett stort ingrepp egentligen, men visst skapas ju nya skarvar i papp etc som riskerar att vara otäta.

Vanligt svartmögel sprider sig ju inte med blixtens hastighet så jag tycker verkligen ni skall ha ett vakande öga på detta istället för att sätta sågen i taket.

Om ni vill ta död på möglet så finns produkter för det här:

http://www.jape.se/

Jag har själv sprutat hela vinden med Mögelfri för att få stopp på begynnande svartmögel. I varje fack har jag en ritat en kontrollruta på sponten som fotograferas och ska inspekteras kontinuerligt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: