Byggahus.se

Behöver vi armera?

  1. P
    Medlem Nivå 5
    Ska gjuta sista biten på våra golv i källaren nu.
    Kommer att gjutas med 40-50mm självnivellerande vibreringsfri betong.
    Golvet gjuts som en flytande konstruktion.

    Min fråga är nu om vi behöver armera detta? Betongsnubben tycker inte det. "Spar de kronorna". Eftersom golvet är flytande bildas inga dragkrafter. Korrekt?

    Golvvärmeslingorna ligger redan på plats och det skulle då innebär att armeringsjärnen hamnar cirka 25mm upp ovanpå slingorna.

    Vad säger proffsen här inne? :)
     
  2. P
    Medlem Nivå 1
    För att undvika krympsprickor kan det vara bra med ett centriskt lagt nät.
     
  3. P
    Medlem Nivå 5
    Kan det bildas krympsprickor på ett flytande golv?
     
  4. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 11
    Krymsprickor kommer när betongen torkar. SKB som du tänker använda ger mer krymsprickor än vanlig betong. Vad har du för undergolv? Jag skulle inte snåla in på armeringen.
     
  5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    40-50mm känns väldigt lite. Flyter detta på cellplast? Till mig sa man att 80-100mm är minimum när man gjuter golv på detta vis.

    Jag skulle lägga i 6150 armeringsnät. Centralt placerad armering kan inte ta upp dragkrafter men det hindrar som sagt sprickbildning när det torkar.
     
  6. I
    Medlem · Nivå 13
    Armeringsnät används oftast inte (iaf inte med "normala" dimensioner) för att öka hållfastheten utan enbart för att förhindra sprickbildning när betongen brinner. Och det vill ni väl göra eftersom golvet blir ytskikt?

    Håller med MathiasS om att 40-50mm är för klent och riskerar att spricka. Det kommer inte klara det man normalt sett förväntar sig av ett betonggolv.
     
  7. P
    Medlem Nivå 5
    Tack för era tankar!
    Vi har nu gjutit enligt en massa ingenjörers inrådan. Vårt golv är lite experimentellt så vi får väl se hur det håller .. :)

    Ovanpå 200mm isodränen har vi lagt 100mm epsbetong, sedan flytspacklat 20mm för att sedan lägga 50mm betong. Allt tillsammans med erfarna hantverkare och byggingenjörer.
    Vi får väl se hur bra det blir. Jag vet också att man kunde gjort på andra sätt. Men i gamla hus måste man kompromissa lite här och där för att få till det så bra som möjligt.

    Vi får väl hoppas på det bästa. Ska låta betong få härda i lugn och ro nu.
     
  8. I
    Medlem · Nivå 13
    Vattna ofta så kanske du slipper krympsprickor!
     
  9. P
    Medlem Nivå 5
    Tack för tipset! Tänkte det med. Sa även betongaren ..
    Räcker det att blöta upp det en gång om dagen? Och hur ofta bör man göra det?
     
  10. I
    Medlem · Nivå 13
    Det beror på hur varmt det är och vilken luftfuktighet som råder. Om du vattnar först och sedan lägger ut en presenning som håller tätt så håller det sig fuktigt hela tiden.
     
  11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Att du har 100mm epsbetong känns rätt avgörande i sammanhanget (rörande ursprungsfrågan). Då känns inte toppgjutningen lika klen längre.

    Vad är tanken med 20mm flytspackel mitt i detta? Och varför gjuter ni inte med eps hela vägen?

    Normalt skulle man väl ha isodrän, EPSbetong och sedan flytspackla 20mm ovanpå det?
    Vad gör 50mm betong där?
     
  12. S
    Anonym
    skb spricker mer än gärna.
     
  13. P
    Medlem Nivå 5
    Flytspacklingen behövs för att försluta epsbetongen. Lägger man inte det finns risken för sprickor då den torkar snabbt. Detta helt enligt tillverkarens rekomendationer. Att vi inte gjöt med eps hela vägen upp beror natuligtvis på golvvärmen. Att innesluta slingorna i frigolit blir inget bra..

    Att vi gjöt sista 50mm med betong och inte flytspackel var en kostnadsfråga. Det skiljde ungefär 15000:- mellan flytspackling och betong.

    De enda problem vi blivit varnade om är sprickbildningen. Men vi kommer låta plattan torka minst 3 månader. Och skulle det blir en massa sprickor får vi lösa det då. Hoppas däremot frenetiskt vattnande ska förhindra detta .. håll tummarna! :)
     
  14. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ok, då fattar jag! Tack.