Byggahus.se

Behöver VA avgift vara betald för bygglov?

1. M
    Medlem · 556 inlägg

Midas

Medlem
    Behöver va - avgiften vara betald innan man kan söka bygglov?

2. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: Behöver VA avgift vara betald för bygglov?

Kan jag väl aldrig tänka mig? Jag har aldrig hört talas om att någon kommun ställer sådana krav. Rent krasst skulle det ju kunna innebära att du får avslag och sedan står med en betald avloppsanslutning till, ja vad då?

3. D
    Medlem · 40 inlägg

Dorell

Medlem

Det beror på, det kan vara så att kommunen har upprättat en servis utanför din fastighet och då är man skyldig att betala va avgiften direkt. Det är dock inte alla kommuner som hanterar kravet på detta sätt men de har rätt att göra det.

4. S
    Medlem · 278 inlägg

sarpat

Medlem

har aldrig hört förr, vet du ngn kommun?

5. L
    Medlem · 436 inlägg

Lilla_vargen

Medlem

Vid t.ex. så kallade VA-saneringar ute på landet är det nog ganska vanligt att alla betjänade fastigheter är skyldiga att betala VA-anslutningsavgift vare sig de vill eller ej. Många vill inte och skriver insändare i lokaltidningen om hur orättvist det är att de som har en fungerande egen anläggning ändå måste betala för kommunens anläggning.

Och finns det för din fastighet en förfallen skuld till kommunen, kanske de sätter som motpress att inte bevilja dig bygglov förrän skulden är betald.

6. D
    Medlem · 40 inlägg

Dorell

Medlem

Jo VA-lagen är urtydlig, "avgiftsskyldighet inträffar när man upprättat en servis och underrättat fastighetsägaren därom". Detta gäller för nyexploateringar, men även även för de fall när kommunen har utvidgat sitt sk verksamhetsområde, men då kan man i stort sett alltid enbart kräva avgift för anslutning till avloppsledningen, dvs eget vatten kan man inte ta ifrån fastighetsägaren, men definitivt avlopp. Det beror på att man kan visa att det inte finns bättre sätt än det kommunala att ta hand om avloppsvattnet och därför skall man anslutas, sedan finns det alltid specialfall där, tex avgiften minskas i förhållande till den egna nya anläggningens värde m.m. samt en skälighetsprincip om ex fastigheten inte är bebodd i större utsträckning osv.

Så är det t ex i alla kommuner som jag känner till och enligt de kurser i VA-juridik som jag bevistat.

I Nyköping fick man helgen på sig att bestämma sig för om man ville ha en fastighet och sedan var det bara att pröjsa tomten och VA-avgiften. (husleverens den 2/12-03... Så gjör man dock inte i t ex Trosa kommun.

7. S
    Medlem · 278 inlägg

sarpat

Medlem

praktiskt sätt att få in pengar på av kommunen, renhållningsreglerna är ju oxå olika o inte minst tv-avg...enligt statens sätt att se på det, äger du en tv så tittar du på statligt finansierade kanaler o ska därmed betala tv-avgift...man kan ju ställa av bilar, varför kan man inte ställa av tv-n ;D

8. K
    Medlem · 26 inlägg

Kjelle

Medlem

Ibland kan man fundera om kommunen över huvud tagget bryr sig om pengarna för VA. Vår kommun (som definitivt inte har det bra ställt, heller....) utförde VA-arbetet i april i år, husleverans 10 juni och inflyttning en månad senare och kostnaden för VA är 56000:-. Vi har fortfarande inte fått en räkning på detta och vi börjar så smått hoppas på att vi skall slippa undan, fast innerst inne tror jag inte det. Finns det fler som varit med om detta? Finns det nån som sluppit undan? Hur länge kan kommunen vänta med att skicka den innan den förfaller?

9. F
    Medlem · 823 inlägg

Åter till frågan!!!

Jag tror inte att kommunen kan innehålla ett bygglov enbart på den grund att VA-avgiften inte är betald; lika lite som de kan hålla inne något för att ex. dagisavgiften inte är betald.

Om det finns VA kan kommunen inte heller avslå bygglovsansökan på den grund att tekniska förutsättningar för byggnation inte är uppfyllda.

Skall en kommun avslå ett bygglov krävs att ansökan inte överenstämmer med de objektiva förutsättningar som finns för bygglov.

10. D
    Medlem · 40 inlägg

Dorell

Medlem

OK,det torde vara riktigt att man kan strunta i att betala anslutningsavgiften och ändå söka bygglov, den tanken tänkte jag inte på, jag trodde i min enfald att man skulle göra allt på ett lagligt sätt och alltså inte bryta mot VA-lagens avgiftsskyldighet om nu kommunen krävt att avgiften skulle betalas omedelbart.... ;)

och kommunen kan kräva avgift efter väldigt många år, dock ej på den löpande förbrukningsavgiften som man dock kan kräva retroaktivt minst 2 år tillbaka.

11. F
    Medlem · 823 inlägg

Vi pratar om olika saker :)

Avgiftsskyldigheten inträder mycket riktigt när anslutningspunkten är upprättad.

Bygglov kan emellertid sökas långt före det att t. ex. fastighetsbildningsfrågor och annat är avklarat. Vidare kan förhandsbesked sökas i bygglovsfrågor. Får man avslag på en sådan ansökan om förhandsbesked har man ju ingen anledning att ha VA (man får ju inte bygga!!)

Naturligtvis är det riktiga att om man bygger måste man förr eller senare betala alla avgifter men som frågan var ställd uppfattade jag den om kommunen kunde vägra bygglov för att man inte betalt VA-avgiften likt Posten kan innehålla ett postförskott om man inte betalar först.

Om frågan gäller något annat så återkom gärna. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.