Byggahus.se

Behöver (tyvärr) akut hjälp

1. J
    Medlem · 5 462 inlägg
    Det blir nog automatiskt när det ska vara trycklöst, men inte fel att påpeka det :D

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 259 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Ja såklart men det blir trycklöst om motorskyddet är frånslaget men i detta fall bör man bryta vid säkringarna för att vara säker

3. J
    Medlem · 5 462 inlägg
    Vet inte vart TS tog vägen, inte fel med svar, kan även säga att under membranet sitter en metalvippa, så lossa med att få membranet kvar på brytaren, som det visas på bild ett

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 5 462 inlägg
    TS har visst småtting nu och har ett annat intresse och tid för tillfället, GRATTIS :D

5. Christer G.V.
    Medlem · 102 inlägg
    Jäkligt konstig fråga! Fattar Du inte det så förstår jag inte ditt inlägg!

6. Christer G.V.
    Medlem · 102 inlägg
    Med endast tryckströmbrytare som enda brytande för pumpen så är den säkert boven. Byt tryckströmbrytaren(500:) och se till att det inte är stopp i inloppet till densamma.

• Laddar…
  7. Sockerhög
    Medlem · 233 inlägg
    ???
    Så du hade alltså förstått min fråga om jag fattat att det var en hydrofor?:thinking:
    Kvällsvirren?

• Laddar…
  8. A
    Medlem · 19 inlägg

azellen

Medlem
    Hade det problemet med, det hade tättnar av slam som kom med vattnet, fungerade mycket bättre efter att jag fått rent där

9. kvirre
    Medlem · 19 inlägg

kvirre

Medlem
    hej
    på min sommarstuga har jag haft en sån där tryckstyrd kontaktor som ser exakt likadan ut som på din bild! Som masn ser på bilden så är det en sexkantig fläns skruvad på rörkopplingen (och skruvad med 6 styck rostfria kruvar mot kontaktorn) Jag har varit tvungen att skruva loss hela kontaktorn från rören och sen lossa de sex skruvaran för att komma åt det lilla hålet som släpper in vattentrycket mot gummipackningen. Detta då hålet satts igen om och om igen. Detta verkar osakas av att det är så många olika material som inte trivs ihop: rostfritt med aluminium och rörkopplingar av både järn och mässing.

Är detta hål igensatt så rör sig inte gummipackningen och kontaktorn slår vare sig av eller på. Upptäckte detta första gången när den inte slog av och övertrycksventilen löste ut!
    min lörning blev att förstås byta hela kontaktorn men att också bryta möjligheten till galvaniska strömmar genom att montera ett plaströr mellan kontaktor och övriga rörkopplingar.

10. N
    Medlem · 50 inlägg

Nichlas123

Medlem
    Oj oj oj! Så många svar.
    Jag funderade just "väldigt vad tyst det blev i tråden.." men tydligen jag som missat.

TACK för all hjälp!
    Jag åkte och köpte lin och skulle börja skruva isär men det satt som sten, tog i allt jag hade... rädd att ha sönder något.
    Så jag beställde en ny och väntar på leverans i slutet på veckan, och hoppas ta hjälp av någon som kan hjälpa mig att skruva av och byta den alternativt att jag försöker igen på vinst och förlust...

Tack för all engagemang. Jag återkommer med uppdateringar =)

11. L
    Medlem · 21 inlägg

LMC400

Medlem
    En enkel och gratis åtgörd du kan prova.
    Kolla att starttryck och bryttryck inte ligger för nära varandra. Jag bytte tryckströmbrytaren på vår. Vi har bara hydroforen för bevattning så mitt problem var inte så akut.
    På den nya stod det att det skulle vara minst ett kilo mellan till- och frånslag. Det hade jag missat och fick det inte att funka tillfredsställande.
    Ställ starttryck på ca 3 kg och bryttryck på 4.5 kg. Det bör finnas en graderad skala på varje sida. Bryt strömmen eller var försiktig så du inte kortsluter när du skruvar.
    När (och om) du får fart på grejerna kan du finjustera tills du är nöjd. Svårt eller närmare omöjligt att få perfekt men bättre. Jag fick sänka mitt bryttryck lite eftersom pumpen aldrig lyckades nå upp till det.
    Hoppas det kan hjälpa dig att få vatten i systemet igen! Lycka till.

12. L
    Medlem · 21 inlägg

LMC400

Medlem
    Tittade närmare på din bild och ser att du har både tillslagstryck och frånslagstryck väldigt lågt ställda.
    Börja skruva upp dem som jag beskrev ovan. Det behöver inte vara något övrigt fel.

13. emmschen
    Självbyggare · Skåne · 137 inlägg

emmschen

Självbyggare
    du kanske ska prova försöka jaga fatt på en elektriker istället?

14. L
    Medlem · 21 inlägg

LMC400

Medlem
    Är nyfiken. Hur har det gått för dig?

15. K
    Medlem · 20 inlägg

Kabehusvagn3328

Medlem
    Lossa ledningarna om du kan det, annars elektriker, skruva bort tryckströmbrytaren ock kasta den, köp ny på Jula, kolla att den är 3 fasig eller enfas, återmontera, den du har är uttjänt både i membran och mekanik? Smörjning är bara konstgjord andning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.