Byggahus.se

Behöver tips till altanbygge

1. H
    Medlem Nivå 3
    Vi ska bygga en ny altan om några veckor. Den som finns nu har gjort sitt helt enkelt.
    Den nya altanen kommer få en lite annorlunda form och undrar lite vad man ska välja för material då.

Den nya altanen kommer ungefär bli 30kvm.
    Har inte rivit upp den gamla altanen ännu så vet inte hur den ser ut där under. Men jag kommer utgå från att allt behövs nytt.

Kommer välja 28x120 trall. Dock är jag lite osäker på vilka reglar jag ska välja. Vilken dimension är lämpligt att välja till en altan i denna storlek?
    Kommer bygga upp den på betongplintar. Nåt speciellt man bör tänka i valet av plint där?

Ska inhandla allting på byggmax, och enligt dom har dom ingen möjlighet att hjälpa mig med valet av material.

2. maah
    Hobbysnickare · Nivå 14
    För att kunna svara på vilka dimensioner du behöver så behöver man veta måtten på din altan.
    Bifoga gärna en skiss på hur du har tänkt dig utformningen.

Angående plintar så är det flera faktorer som spelar in. Vilket underlag är där nu, lera, grus, jord?
    Finns det höjdskillnader?

Jag tycker att byggmax guide till hur man bygger en altan är mycket lärorik.
    Ett tips är att läsa den och ställa mer konkreta frågor efter det.

3. H
    Medlem Nivå 3
    Mesta är klart nu, men har någon fråga.

45×97mm balksko borde väl rimligtvis vara det man ska använda till 45x95mm regel? Dum fråga, men lika bra att dubbelkolla.

Fransk träskruv till 45x170mm regel. 8mm borde väl räcka?

4. maah
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Då vill vi se lite bilder också! :)

Det är korrekt, en sådan balksko använder du till 45x95.
    Angående skruven så kan den räcka beroende på vad du ska ha den till?

5. H
    Medlem Nivå 3
    Är en bit kvar innan de är klart :D
    Träskruven ska in i regeln längst fram som sitter i plintarna.

6. H
    Medlem Nivå 3
    Nu är själva plattan/däcket klart. Men behöver lite tips på hur man kan göra den vita väggen enligt bild på ett snyggt sätt.
    Den ska alltså rivas och en ny vägg ska upp med 22×95 trall.
    Som ni ser har vi ju en granne ganska nära så vill gärna skärma av så mkt de går utan att de blir för mycket.
    När vi la den nya altanen så förlängde vi allt med 1,8m så vill nog ha lite längre täckt vägg så att säga.
    Min tanke är att köra lite mer täckt fram till första stolpen och sen köra de vanliga räcket/staketet.
    Har ni några bra idéer på hur man kan göra utan att de ser konstigt ut?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150505_202940.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150505_202949.jpg

7. H
    Medlem Nivå 3
    Stolparna är inte kapade ännu om ni funderar på varför dom är i olika längder..