Byggahus.se

Behöver tips & råd (både stil- och monteringsrelaterat) inför renovering av köket!

1. S
    Medlem · Skåne · 2 inlägg

sophieth

Medlem
    Behöver lite hjälp att bolla idéer till renoveringen av mitt kök. Ska ändra det mesta så behöver lite hjälp att få allting att passa:

1) Funderar på en valnötsfärgad laminatbänkskiva likt den här:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30202209/
    Någon som har bra idéer på vilka knoppar jag skulle kunna ha till? Jag kommer att ha kvar mina gamla luckor då köket kommer vara väldigt dyrt att byta ut annars eftersom allt måste måttbeställas (gammalt och väldigt litet kök). Köket är lantligt/traditionellt i stilen med vita, profilerade luckor. Väldigt litet. Någon som har annan idé på bänkskiva? Vill INTE ha massivt trä/sten/betong.

2) Antagligen kommer golvet att bytas ut i samma veva.
    Jag kommer även lägga det golvet som jag väljer i hallen (ligger i anslutning och eftersom att köket är så litet så blir det för rörigt med två olika golv). Vad tror ni om denna färgen: http://www.bauhaus.se/easysnap-6mm-valnot.html?nosto=nosto-categorypage-topright ? Blir det för mörkt? Finns det någon annan som passar bättre? I hallen har jag inget fönster, men ändå mycket naturligt ljus från både vardagsrum och kök. I dagsläget är där garderober med grå fronter, men tänkte byta dem till vita om jag lägger mörkt golv.

3) Någon som har en prisuppfattning om vad det kan kosta att lägga in ett laminatgolv på en yta på ca 20 kvadrat?
    Vad behöver man köpa till så att hantverkaren kan lägga in det så fort som möjligt? Grunden under mitt nuvarande klickgolv är betong, underlaget är jämnt.

4) Ska också passa på att tapetsera i köket.
    I dagsläget är där en ljus tapet med blommönster. Jag vill gärna ha struktur, men ej tydligt mönstrad tapet. Inte för mörk. Vad tror ni hade passat till valnötsgolvet/annat golv som ni ev. tror kan passa in? (köket är lantligt traditionellt i stilen, vita luckor) Jag har funderat åt skalan gul/beige/aprikos-hållet, men tar gärna andra (kanske mer vågade rent färgmässigt?) förslag.

5) Tanken är att passa på att fräscha upp vissa detaljer i köket (som jag kan göra på egen hand) när jag ändå är igång.
    Tänkte som sagt byta knoppar, men kanske ev. sätta in någon slags kakeldekor. Någon som har erfarenhet av detta? Vad hade ni valt för dekor i så fall? Gärna diskret, ingen text eller så, tänkte mer att man kunde lägga färg på vissa kakelplattor och ha kvar resterande vita (som de är idag)? Hittar inget som faller mig i smaken.
    Någon som testat fogpennor? Blir det snyggt? Jag är i valet och kvalet om jag annars ska ta svart fogpenna och fylla i, idag är det vitt. Vad är att föredra? Går det att måla tillbaka till vitt igen om man skulle ångra att man målat svart mellan plattorna?
    Funderar också på att klä bottnarna på mina lådor i något vaxdukslikanade material. Någon som gjort detta? Finns det någon färdig lösning (liknande engelskans "contact paper" som man lägger i botten på byråar och så)? Eller får man köpa vaxduk och fästa själv?

[HR][/HR]
    Är som ni märker mkt velig, så jag vill få lite nya infallsvinklar så jag känner att jag har mer kött på benen att ta ett beslut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.