Har äldre Eldon gängcentral med plats för 15 diazeder men av någon anledning finns endast én nollskena och den är såklart proppat. Funderar nu på om det går att få plats med en liten plint inne i den gamla kapslingen.

Jag har för mig att det finns (evt. beröringsskyddade) plintar med typ 10 anslutninger som är kanske 10 cm långa och 3 cm breda, men kommer inte ihåg var. Någon som kan tipsa mig -- gärna med E-nummer ? :rolleyes:

Alternativt, eller om det blir för trångt, behöver jag en liten kapsling där jag kan sätta en ny skena. Skulle igen vara tacksam för förslag, finns ju mängder av kapslinger, kanske någon är särskilt bra till syftet?

Tack på förehand.

Tänk på att du INTE få dra om ledare till andra plintar från en central till en annan.

Kanske jag är för trött till att förstå... men här är bara én central. Det jag syftar på är utökning av befintlig central med extra nollskena / plint.

Har tittat lite på Eldons produktkatalog, och har hittat

E 2246730:

ROT Image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.eldon.com/126799_ROT_PE_N_terminal-sv_SE-Jord_alt_N_plint.aspx

och

E 2246728:

ServeAsset.aspx.jpeg
Skapa konto

http://www.eldon.com/AK612-sv_SE-PE_N_12x10mm2_for_aldre_centr.aspx

Kanske dom kan lösa problemet med proppfull nollskena (PE/N faktisk). Jag ogillar lite att för E 2246728 er det en enda skruv som kopplar till huvudskenan.

Finns också ECT plintar, men dom verkar kräva montering på DIN skena.

ECT Image.jpg
Skapa konto

Några åsikter eller förslag på alternativ?:rolleyes:

Jag känner inte till något bättre än vad du redan hittat. Det brukar ju inte finnas mycket plats bakom locket.

En enda skruv tror jag inte du behöver vara orolig för, bara det är en gedigen skruv!

Ja präcis, det är ganska trångt bakom locket, så jag kör nog med en sån där ryttare, E 2246728.

Mht. skruven så blir den ju en "nollskruv". Att "dubbla" den med en RK10 är nog för mycket hängsel och livrem. :D

Det där Är inga som hälst problem att köra på Kör på den som du anser dig ha råd med.
Ska du dock ha En separat N/PE Skena så är ETC ett bra val. Går väl att skruva en skruv "öronen" där nere så kan man nyttja den i en äldre central.

Det jag menade innan var att det lät som att du hade ont om plats i centralen och skulle sätta upp en central/kapsling jämte endast för att dra om massa jordtrådar till den centralen. Det är däremot Olagligt.

-=fullmoon=- skrev:
Det där Är inga som hälst problem att köra på Kör på den som du anser dig ha råd med.
Ska du dock ha En separat N/PE Skena så är ETC ett bra val. Går väl att skruva en skruv "öronen" där nere så kan man nyttja den i en äldre central.
Ja, i Eldons produktkatalog benämnas de "ROT" plintar för äldre gängsäkringscentraler, så dom kör jag på.

-=fullmoon=- skrev:
Det jag menade innan var att det lät som att du hade ont om plats i centralen och skulle sätta upp en central/kapsling jämte endast för att dra om massa jordtrådar till den centralen. Det är däremot Olagligt.
Jaha, jag förstår.

Men ibland sättas ju separat kapsling med JFB och skenor när t.ex. befintlig äldre central kompletteras med JFB. Eller är jag ute och cykla? :rolleyes:

Då är varje kapsling självbärande och komplett för dess syfte, om den nu är till för en JFB eller om det är en komplett undercentral. Man bör inte ta fasen från en kapsling, nollan från en annan och skyddsjord från en tredje till en gruppledning.

Bo.Siltberg skrev:
Då är varje kapsling självbärande och komplett för dess syfte, om den nu är till för en JFB eller om det är en komplett undercentral.
Okej. (y)

Bo.Siltberg skrev:
Man bör inte ta fasen från en kapsling, nollan från en annan och skyddsjord från en tredje till en gruppledning.
Nej, det förstås. Genomskådligheten går åt skogen.

Om nu t.ex. en äldre central ska kompletteras med JFB, och
  • N/PE inte är delbar
  • det är för trångt för en extra skena
vad gör man då?
  1. kapar den gemensamma N/PE skena (för att uppnå en N- och PE-skena)
  2. gör ett undantag och sätter N- och PE-skenor + JFB i separat kapsling
  3. slänger skiten och sätter sprillans ny normcentral

Ingenting jag håller på med, är bara nyfiken :p

Hade kört med ditt alt 3 i första hand annars 1 om möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.