Hej hej!
Jag skulle behöva eran hjälp och rådgivning.
Det är så här att jag och sambon flyttade in i vår nya lägenhet (bostadsrätt) den 20/1-25. När jag gick runt i lägenheten för att se att allt var i sin ordning, då upptäcker jag att det finns en spricka på kaklet och att själva kakelväggen buktar utåt.
Jag har anmält det till föreningen och även till säljaren.
En besiktningsman från Ocab som representerade föreningen har varit på plats för att se varför det har blivit så och vem bär ansvaret dvs. föreningen eller säljaren som bodde där resultatet efter undersökning är följande:
Godkända fuktvärden vid samtliga mätpunkter.
Misstänkt sättning i konstruktionen bakom kakelväggen.
Gipsskivan som kaklet sitter på har spruckit och har börjat bukta utåt med sprickor i kakel och fog som följd.
Skadan är längs med hela väggen va 30cm ner från taket.

Åtgärdsplan:
Badrumsentreprenör beslutar ifall delreparation är möjligt.
Om inte krävs följande:
Vvs och elektriska demonterar samtlig utrustning, förvaras i angränsande utrymmen.
Riv kakel.
Riv våtrumsmattan.
Riv skadad gipsvägg.
Återställning enligt dagens branschstandard.

Det här fick jag av föreningen idag:
Yt- och tätskikt är respektive lägenhetsinnehavares (medlems) ansvar.
Om det finns skada på stommen bakom yt- och tätskikt kommer föreningen att stå för den kostnaden som är kopplad till återställande av det som ligger inom föreningens ansvar, dvs byggnadens stomme.

Säljaren har gått med att beta för yt och tätskikt om det inte blir alldeles för dyrt.

Min fråga är kan man återställa det eller måste man riva ut hela badrummet? Om man kan återställa felet vad skulle det isåfall kosta på ett ungefär?
Jag då (köparen) i det här fallet tycker inte att kostnaden av renovering/återställning av skada ska ligga på mig och sambon då vi har inte ens bott där när skadan har skett. Hur stort är sannolikheten att kostnaden för reparation skulle hamna på oss? Då jag har fått höra att det kan bli så!
Sista frågan är då vilken entreprenör/Firma skulle ni rekommendera?
Tack på för hand!!

• Vitt kakelbadrum med bursprång i väggen, synlig spricka och välvda kakelplattor, antydande strukturell skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelvägg i badrum med spricka och uttänjning markerad i rött, dusch och skåp synliga.
    Skapa konto
  • Spricka i kakelväggens fog på ett badrumstak med synlig ventilation, fotograferat på en datorskärm.
    Skapa konto
Hur gammalt är badrummet?

1 16386 skrev:
Hur gammalt är badrummet?
Ingen aning! Föreningen säger att det är ngt mellan 1996-2000. Ingen som kan ge mig ett svar angående det.
Säljaren har installerat spegel och skåp

Då har ni köpt ett badrum som när som helst kunde behöva helrenovering. Och nu får ni göra det. Jag är rejält förvånad över att säljaren vill erbjuda något till er, men om det fortsätter så är det bara att tacka och ta emot.

• Gilla
Sthlm_ och 4 till
  • Laddar…
Ni behöver mest troligt renovera allt pga dagens regler för tätskikt. Se till att få fram ett avtal med säljarna så fort om möjligt, ta pengarna och spring!

Ni kan göra en ful-lagning om det bara är dessa kakel som släppt som är lösa. Jag skulle inte bli förvånad om det är kakelfixet/limmet som satts felaktigt och gjort att kaklet lossnat. Inte säkert att gipsen bakom kaklet släppt, ovanligt med en fuktskada så högt upp i ett badrum.

• Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Då har ni köpt ett badrum som när som helst kunde behöva helrenovering. Och nu får ni göra det. Jag är rejält förvånad över att säljaren vill erbjuda något till er, men om det fortsätter så är det bara att tacka och ta emot.Kan det möjligtvis
1 16386 skrev:
Då har ni köpt ett badrum som när som helst kunde behöva helrenovering. Och nu får ni göra det. Jag är rejält förvånad över att säljaren vill erbjuda något till er, men om det fortsätter så är det bara att tacka och ta emot.
Kan det finnas skada på stommen bakom yt-och tätskikt? Vad är åldern på ett badrum för renovering?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni behöver mest troligt renovera allt pga dagens regler för tätskikt. Se till att få fram ett avtal med säljarna så fort om möjligt, ta pengarna och spring!

Ni kan göra en ful-lagning om det bara är dessa kakel som släppt som är lösa. Jag skulle inte bli förvånad om det är kakelfixet/limmet som satts felaktigt och gjort att kaklet lossnat. Inte säkert att gipsen bakom kaklet släppt, ovanligt med en fuktskada så högt upp i ett badrum.
Badrummen har renoverats av föreningen tydligen

S Shosho skrev:
Badrummen har renoverats av föreningen tydligen
Spelar ingen roll. Ansvar och underhåll ligger på ägaren.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spelar ingen roll. Ansvar och underhåll ligger på ägaren.
Räknas det inte som ett doltfel?

S Shosho skrev:
Inte när du såg det! Om det är fel i stommen kan föreningens försäkring träda in.

S Shosho skrev:
Att föreningen har renoverat kan inte vara ett dolt fel. De skador som syns på bilden är ju inte heller de dolda.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Shosho skrev:
Ingen aning! Föreningen säger att det är ngt mellan 1996-2000. Ingen som kan ge mig ett svar angående det.
Säljaren har installerat spegel och skåp
Det verkar vara ett rimligt årtal med tanke på hur man har valt att kakla och då snarare de första åren än de sista. Men skulle lika gärna kunna vara kring 1990.

Fanns inte dessa skador vid visningen?
Då har ni ju köpt ett skadat badrum.

Räkna med att hela badrummet får rivas , om de är byggt 96-00 så kan du inte få ihop ett säkert tätskikt med de gamla , dagens standard är inte som då ,

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara ett rimligt årtal med tanke på hur man har valt att kakla och då snarare de första åren än de sista. Men skulle lika gärna kunna vara kring 1990.

Fanns inte dessa skador vid visningen?
Då har ni ju köpt ett skadat badrum.
Nej varken på visningen och vi var där i december för att ta lite bilder och mäta m.m då fanns det inte heller något skada. Säljaren lämnade lgh den 14/12-2024 nästan en månad innan vi flyttade in, enligt henne så har badrummet inte varit så.

R Rickard.lj skrev:
Räkna med att hela badrummet får rivas , om de är byggt 96-00 så kan du inte få ihop ett säkert tätskikt med de gamla , dagens standard är inte som då ,
vet du vad det skulle kosta oss?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.