Byggahus.se

Behöver tips. Måla fönster, i två kulörer, innan montering.

1. B
    Medlem Nivå 6
    Nu ska jag strax börja måla fönstren vi köpt obehandlade från Allmogesnickerier.
    De fönster vi köpt är dessa (11 st), 2-luft & 3-luft och utöver detta en altandörr och en ytterdörr.

Tanken är att jag ska sätta reglar från golv till tak i garaget, skruva loss gångjärnen från karmarna och skruva fast dessa på reglarna så jag kan hänga upp fönsterbågarna, sedan lägger jag karmen på bockar när jag målar den.
    Färgen som skall användas är linoljefärg, guldockra på utsidan fönsterbågarna/dörrar och sedan blir resten vitt.
    Jag kan ju tillägga att huset ska få ny panel i samband med fönsterbyte och denna kommer målas med röd slamfärg, foder/knutar/vindskivor blir vita.

Här kommer några funderingar jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med att reda ut.

• Jag har tänkt täcka fönsterglasen för att inte få färgstänk på dem då jag tycker att det stänker lite när man grundar med linoljefärg som då är utspädd och ganska blaskig och då tror jag att det blir bäst att sätta tejpen 5-10 mm in på glaset och sedan inte måla upp på tejpen såklart... tänker jag rätt här?
    • Innerglasen är energiglas och jag har hört att dessa kan vara lite ömtåligare än vanligt glas så jag är osäker på om man ens vågar skrapa på dem med rakblad om det skulle bli några tejprester eller färg som man skulle vilja avlägsna i efterhand, eller är detta något jag fått om bakfoten?
    • Ska jag måla gångjärnen också och isåfall i vilken färg?
    • Ska jag vänta med att limma dit tätningslister och montera fönsterhakar tills fönstret har monterats?