Byggahus.se
KristinaRT
Ska renovera köket till sommaren, slänga ut det 25 år gamla ballingslöv och sätta in ett nytt IKEA. Köket är U-format, med ca 2,5 m långa långsidor och en ca 1,5 m kortsida. Den vänstra långsidan innehåller vask och diskmaskin - vilket vi tänker behålla och ska följaktligen sätta in en specialbeställd rostfri diskbänk på ca 2,5 m. På kortsidan blir det en lite bredare induktionshäll med lådori stommen under och på den andra långsidan blir det en kortare arbetsyta och sedan kommer högskåp med inbyggd ugn och micro och sedan en kyl/frys.
Har redan bestämt att det blir IKEAS högblanka luckor, och vita stommar, diskbänk på ena långsidan, vitvaror i vitt. Det blir alltså ett väldigt "vitt" kök - det vi nu har stora funderingar på är om det blir FÖR vitt och kalt. Vi gillar minimalistiskt och enkelt avskalat, men det kan blir för institutionslikt också....

Hade därför tänkt att evt "mjuka upp" köket genom golv och bänkskiva men står fullkomligt rådvilla eftersom det finns för mycket att välja på :)
I vår gamla bostad hade vi bänkskivor i masivt oljat trä och vi har hela tiden sagt att DET vill vi inte ha igen eftersom det krävde så mycket skötsel, men nu funderar vi på att matcha golvet och bänkskivan - dvs antingen ek eller valnöt.

Precis i U-et ska vi nämligen ha kakel/klinker på golvet med golvvärme, men i matplatsdelen som ligger närmast hallen hade vi tänkt lägga ett mattlackat parkettgolv som ska löpa ut i hallen och vidare ut i vardagsrummet.

Vi har egentligen falligt pladask för en mattlackad tvåstavs valnötsklick, men den är inte billig, och vi är en smula oroliga för att det ska bli lite mörkt. Å andra sidan har vi vitt på väggarna och med tanke på hur vitt köksstommar och luckor är så är det kanske inget problem? Någon som har kombinationen av valnötsgolv och högblanka luckor/vita stommar som vet?????

Det andra alternativet är ek, som är betydligt billigare men som vi känner är så "menlöst". Det är vackert, tidlöst och funktionellt, men det klickar inte helt för oss ;). Å andra sidan är det ljusare och det är kanske mer tidlöst. Frågan är om det blir för "gult" och "diffust" till stommar och luckor? Lägger man mycket pengar på en ombyggnd vill man ju inte att någon del ska försvinna.

Undrar också om någon har tips på vad som kan passa till för kakel/klinker? Vi hade tänkt något i stil med Höganäs oglaserade rödaktiga, men det röda passar inte riktigt till - finns det någon liknade tålig platta men som inte är så "röd"?

Massor med frågor, hoppas någon orkar läsa allt och har några svar/funderingar/tipsd^_^b

strunta i klinker golv och lägg ett svart laminat klinkerliknadne golv och svart bänkskiva med ett svart/grått kakel med svarta fogar. Och välj en häftig tapet med färg i som kan binda ihopp kök och matplats

Lägg in bilder eller en ritning på hur det ser ut så kan jag hjälpa till att
klura lite !! har gjort 7 st kök sen i sommras.

Hemmakatten
Till skillnad från Glenn så tycker jag inte att ni skall ha svart bänkskiva, svart klinker och grå/svart kakel. Alla verkar ha så nu förtiden och det är verkligen urtrist och fullkomligt fantasilöst.

Valnötsgolven tycker jag om. Det kommer att bli jättesnyggt, och gärna samma golv i köksdelen också. Jag skulle nog ta en vit bänkskiva med kvalitetslaminat, i andra hand en valnötsskiva. Spegelglas istället för kakel/mosaik ovanför bänkskivorna gör att köksdelen upplevs som större och ljusare.

Hemmakatten skrev:
Spegelglas istället för kakel/mosaik ovanför bänkskivorna gör att köksdelen upplevs som större och ljusare.
Och det odiskade upplevs dubbelt så mycket!

Hemmakatten
Ja. det är iofs sant. Men samtidigt tycker jag det inte gör så mkt (har själv spegelglas), det är ju faktiskt ett kök som man arbetar i.

Spegelglas det kan jag tänka mig att det känns fräscht, du skulle inte kunna dra upp lite bilder på det?

Med tanke på att ni har vita skåp och väggar så tror jag inte att ni behöver oroa för att det ska bli mörkt oavsett vad ni väljer för golv. Om ni vill ha något lättskött till bänkarna så är väl sten det bästa materialet. Håller med dig i det du skriver om ek, är inte så förtjust i bänkskivor av ek. Golv i ek gillar jag däremot.

Och golvet tror jag blir jättebra som du beskriver det också, vilken färg har ni tänkt på klinkersen? tror det skulle vara snyggt med ljusgrått om ni vill ha det ljust och mörkgrått / svart om ni vill ha det mörkt.

Kan tyvär inte tipsa om något kakel mer än att avrekommendera vitt, men det verkar du ju ändå inte vara inne på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.