Byggahus.se
Vi har idag underskåpsbelysning med lysrör och nu har drivning till dessa börjat föra lite oljud så ett byte till led är det snart dags för. Har ni någon som ni kan rekommendera? Vi har ett fönster i mitten och det sitter ett 80 resp 90 skåp på var sida samt hörnskåp på ca 45 och 30 skåp på vardera sidan om det.
Idag tänds belysningen via vanlig strömbrytare, drar man alltså om till uttag man sätter inne i skåpet för drivdon till ledbelysningen?

Vi letar också. Lutar mot IKEA.

Jag har inte kommit till skott med detta och det har blivit alltmer akut att hitta någon ersättning till dessa ålderstigna lysrörsarmaturer. Kan man få tips på något bra ledbaserat att köpa, Ikeas kändes inget vidare...

Samma här

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Funderar på dessa från Jula LED-bänkbelysning från Jula, 12W och 3000K, sammankopplingsbar, för torra miljöer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som finns i tre olika längder och är sammankopplingsbara.

T toolman77 skrev:
Jag har kört med ledtape och dessa hållare. Det blir en installation som är lätt att anpassa till exakt längd

[länk]
I den där så sätter man ledlist som inte har "inkapsling" utan är bara så att säga? Såna man köper på en rulle och klipper i lagom längd?

K Kurtivan skrev:
I den där så sätter man ledlist som inte har "inkapsling" utan är bara så att säga? Såna man köper på en rulle och klipper i lagom längd?
Precis, du kan då kapa listen exakt och ledremsan går oftast att klippa var tredje cm.

Jag skojade till det och satte en RGBW list som jag kan ändra färg på. Allt slås av och på med den vanliga brytare n som går till ett uttag i skåpet. Vill jag ändra färg får jag använda fjärrkontrollen.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Nu verkar det ha kommit ledlysrör som man kan installera i vanliga lysrörsarmaturer, oftast följer det med en grej som ersätter glimtändaren när man ska byta. Jag hittar sådan ersättningsrör till de som är 590 mm men inte till 430 mm och 890 mm. Sådana kanske inte finns överhuvudtaget?

Jag har förlängt livet lite på vår underskåpsbelysning, https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-bort-drossel-i-lysroersarmatur.437653/ , men kommer närmre och närmre att ett val av något nytt och bättre måste till. De ledalternativ jag hittat, utöver byte till ledlysrör (som dock inte finns till 40 och 90 cm), drivs av en trafo och det medför att ett uttag måste installeras inuti skåpen efter nuvarande strömbrytare. Det känns klumpigt och avigt, det blir dessutom på två ställen det måste göras då överskåpen har ett mellanrum med ett fönster över diskbänken. Är det någon som har tips på underskåpsbelysning som man kan installera direkt efter strömbrytare på 230V? Önskemålet är också lite olika längder som 40, 60 och 90 cm.

Ingen som vet av någon bra underskåpsbelysning att tipsa om som skulle kunna ersätta min 35-åriga lysrörsinstallation?

K Kurtivan skrev:
Jag har förlängt livet lite på vår underskåpsbelysning, [länk] , men kommer närmre och närmre att ett val av något nytt och bättre måste till. De ledalternativ jag hittat, utöver byte till ledlysrör (som dock inte finns till 40 och 90 cm), drivs av en trafo och det medför att ett uttag måste installeras inuti skåpen efter nuvarande strömbrytare. Det känns klumpigt och avigt, det blir dessutom på två ställen det måste göras då överskåpen har ett mellanrum med ett fönster över diskbänken. Är det någon som har tips på underskåpsbelysning som man kan installera direkt efter strömbrytare på 230V? Önskemålet är också lite olika längder som 40, 60 och 90 cm.
Köp en 230V ledlist med tillhörande aluminiumskena finns även med vit opallock.
Enkelt att limma/ skruva fast, tryck i Ledlisten , på med locket. Klart .

L Leif i Skåne skrev:
Köp en 230V ledlist med tillhörande aluminiumskena finns även med vit opallock.
Enkelt att limma/ skruva fast, tryck i Ledlisten , på med locket. Klart .
men ska det inte till uttag för trafo då?

L Leif i Skåne skrev:
Nej direkt i 230V du kan kapa i varje dm
[länk]
Dimbara med Plejd
Ja, det där vore kanske något. Vi har en vinkel på var sida med ett hörnskåp (snett i hörnen alltså), hur gör man med ledlisten när man ska vinkla den? Alulist med lock, var hittar man det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.