Hej har ett äldre plåttak säkert runt 40år.
Det är en stuga som jag ska nu flytta in i och renovera lite för hand. Väldigt mycket behöver göras innan nästa vinter frågan är om taket också borde åtgärdas och i så fall hur? Hört att dessa spikar som användes förr inte är särkilt bra då det kan leta sig in vatten.
Mvh
Det är en stuga som jag ska nu flytta in i och renovera lite för hand. Väldigt mycket behöver göras innan nästa vinter frågan är om taket också borde åtgärdas och i så fall hur? Hört att dessa spikar som användes förr inte är särkilt bra då det kan leta sig in vatten.
Mvh
Produkter som diskuteras: "plåtspik"
Plåtspik
Plåtspikar är särskilt designade för att användas vid infästning av plåt eller stål. De har en robust konstruktion och är oftast tillverkade av starka material som kan tränga igenom plåt eller stål utan att böja sig eller bli trubbiga.
Läs mer
Alla verkar gått upp ca 2-5mm. Tänkte att man kunde hammra in igen men det gick inte särkilt lätt. Plan b var att sätta silicon runt hålet men kanske är helt och cyklar.T TheGame skrev:
Hur får man lättast ut spiken om man ska byta till skruv? Kofot och bräda?
Kan hända att jag behöver isolera taket nästa eller året därpå så då kanske man byter allt i samband med det?
Mvh
Bästa svaret
Klappa ner dom som går och se om det läcker något vid nästa regnskur. Kladda dit lite tätmassa på utvalda ställen och vänta med taket till nästa år om du ändå ska åtgärda ngt då.
inte lönt att lägga energi på saker som funkar.
Om alla spikar är lösa kan du ersätta de med långa farmarskruv. Dra ner dom försiktigt.
inte lönt att lägga energi på saker som funkar.
Om alla spikar är lösa kan du ersätta de med långa farmarskruv. Dra ner dom försiktigt.
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv aluminium FAST
För montage av aluminiumplåt i trä
429 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Limmat fönster? Behöver bytas ut.
Fönster & Dörrar -
Ska bygga staket, behöver konstruktionsråd
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver jag byta taket på mitt 1970-talshus?
Tak & Vind -
Behöver taket bytas? Olika bud från olika personer
Tak & Vind -
Behöver taket bytas eller räcker det med isolering och ventilation?
Tak & Vind