Byggahus.se
Hej,

En liten fundering. Det finns ju vissa rekommendationer att man skall ha en viss tjocklek på elkablarna i huset beroende på vilken säkring man har. Jag funderar då om man ex går från 10A till 20A för att behovet finns också behöver/skall ändra kabeltjockleken på alla kablar, vad är risker och fördelar? Parallellt hur skall en lekman då veta om kabeltjockleken är korrekt i eldragningen i ett hus beroende på säkringar och belastning?

Mvh
MO

Säkringarna i en anläggning SKA skydda ledningarna och måste därför anpassas efter bla ledningarnas area. Säkrar man ledningar för starkt och belastar dom för mycket så kan dom orsaka tex en eldsvåda.
Hur mycket man kan säkra ledningar är rätt komplicerat och inget någon "amatör" lätt kan avgöra. Men det finns tumregler som fungerar i dom flesta fall.
10A=1,5mm2
16A=2,5mm2
20A=4mm2
25A=6mm2 Längre går jag inte då 25A är det högsta som normalt gäll för "vanligt folk".

Ps
En icke auktoriserad (hette tidigare behörig) person får över huvud taget inte syssla med den typen av jobb

Jag vill börja med att påpeka att det är lite striktare än så. Det är inte en rekommendation utan ett krav. Och det finns fler parametrar inblandade än kabeltjocklek.

En vanlig tumregel är att 1,5 mm² får avsäkras 10A, 2,5 mm² får avsäkras 16A och 4 mm² får avsäkras 20A. Till det kommer att ett vanligt vägguttag får avsäkras maximalt 16A, men i praktiken är det sällan mer än 10A.

Vad är det som behöver mer ström? Generellt är det en dålig idé att säkra upp en befintlig grupp från 10A till 20A. Men det finns säkert andra bättre sätt att lösa ditt problem.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag vill börja med att påpeka att det är lite striktare än så. Det är inte en rekommendation utan ett krav. Och det finns fler parametrar inblandade än kabeltjocklek.

En vanlig tumregel är att 1,5 mm² får avsäkras 10A, 2,5 mm² får avsäkras 16A och 4 mm² får avsäkras 20A. Till det kommer att ett vanligt vägguttag får avsäkras maximalt 16A, men i praktiken är det sällan mer än 10A.

Vad är det som behöver mer ström? Generellt är det en dålig idé att säkra upp en befintlig grupp från 10A till 20A. Men det finns säkert andra bättre sätt att lösa ditt problem.
A Avemo skrev:

Är det grupperna man säkrar upp? Jag trodde det var faserna där man har säkringarna i proppskåpet från elleverantör? Jag har två terrassvärmare på 1800W som jag behöver koppla in på två uttag och är osäker om elkablarna är nog tjocka i uttagen. Jag skulle aldrig pilla på elen utan elektriker som sidnot.

Du behöver inte ändra något. Säkrar du upp inkommande så har du fortfarande kvar alla gruppsäkringar till förbrukarna.

vanliga uttag kan du belasta med 2300W(10A)

• Gilla
dalle1122
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
vanliga uttag kan du belasta med 2300W(10A)
Oavsett tjocklek på kabeln?

Nej men i alla hus som har godkänd el har man 1,5mm2 kabel och den är godkänd för upp till 13A för det mesta.

• Gilla
dalle1122
  • Laddar…
I äldre hus kan det möjligtvis vara sämre då man körde endel med 6A säkringar. Men om du kollar proppskåpet så brukar det stå vad för kabel som är dragen för varje säkring.

D DjKool skrev:
Är det grupperna man säkrar upp? Jag trodde det var faserna där man har säkringarna i proppskåpet från elleverantör? Jag har två terrassvärmare på 1800W som jag behöver koppla in på två uttag och är osäker om elkablarna är nog tjocka i uttagen. Jag skulle aldrig pilla på elen utan elektriker som sidnot.
Lite förenklat kan man säga att en grupp är en kabel som går från centralen till förbrukare. En grupp kan matas av en, två eller tre faser. Och den kan mata en eller flera förbrukare.

Normalt är vägguttag avsäkrade med 10A. Det räcker till 2300W. Alltså kan du högst troligt koppla in en terrassvärmare på 1800W i ett befintligt uttag utan problem. Men oftast sitter flera uttag på samma grupp. Så skall du ha två terrassvärmare måste du se till att de två uttagen matas från olika grupper.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Lite förenklat kan man säga att en grupp är en kabel som går från centralen till förbrukare. En grupp kan matas av en, två eller tre faser. Och den kan mata en eller flera förbrukare.

Normalt är vägguttag avsäkrade med 10A. Det räcker till 2300W. Alltså kan du högst troligt koppla in en terrassvärmare på 1800W i ett befintligt uttag utan problem. Men oftast sitter flera uttag på samma grupp. Så skall du ha två terrassvärmare måste du se till att de två uttagen matas från olika grupper.
Bra och tydlig förklaring Det kan vara därför jag behöver eljobb då lämpliga två uttag för ex värmare förmodligen går på samma grupp. Då vad jag förstår behövs kanske både större säkring på både den gruppen och kablarna som matar till dessa uttag?

Om det är utanpåliggande kabel är det ibland möjligt att säkra av 1,5 mm² med 16A. Är det infälld installation går det inte. En grupp som matar vanliga vägguttag är ok att mata med en 16A säkring även om man inte brukar ha det så. Eftersom du ändå måste ha dit en elektriker så vill jag passa på att föreslå en bättre lösning. Det är att dra fram en eller två nya grupper till värmarna. Då behöver du inte ha några vägguttag avsäkrade med 16A.

För att säkra vanliga uttag med 16 A så måste man troligen byta ledning till en grövre, även om det finns undantag. Och det är just undantag som man normalt INTE ska syssla med.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.