Jag skulle behöva lite råd om vad man kan göra för att förbättra avrinningen från huset. När det regnar mycket så samlar sig vattnet på stenplattorna som ni ser på bilden. Det är en gammal konstruktion från 40-talet och dräneringen är inte renoverad. I källaren så tränger det in vatten på golvet i hörnet. Det rör sig om kanske 3-6 liter efter ett kraftigt regn. Det är en kallkällare som endast används för förvaring, så inget akut behov av åtgärd egentligen men behöver fixas på sikt. Eftersom det tränger in i ett hörn av källargolvet och inte längs hela väggen så har jag tänkt att det kanske är gjutröret i marken som läcker. Det går mellan stupröret och brunnen som syns på bilden. Eller så kommer vattnet från ansamlingen på plattor och råkar hamna i hörnet pga en lutningen nere i marken.

Jag förstår ju att det rätta vore att göra ny dränering längs denna vägg och lägga om plattorna med en lutning från huset. Det blir ju en rätt stor kostnad med grävmaskin och då kanske det rätta är att göra om hela dräneringen runt huset. Antar att när man väl har en grävmaskinist på plats så vill man passa på. Vi har nyligen köpt huset så skulle vilja ha en temporär lösning tills vi har pengar för större renovering.

Vad finns det för möjligheter och alternativ? Skall man ge sig på att ta bort ett antal stenar nära husväggen och förbättra på något sätt och sedan lägga tillbaks dem? Tacksam för idéer.

• Vatten samlas på stenplattor bredvid ett hus med stuprör och brunn, indikerande avrinning och dräneringsproblem vid källaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att göra något enkelt åt marklutningen men stupröret känns som den större bidragaren till inläckaget i källaren. Du skulle kunna kapa stupröret och koppla på ett rör eller slang som du lägger på marken och leder undan vattnet en bra bit från huset, gärna så långt att det inte riskerar att rinna tillbaka på ytan.

Men på sikt får du räkna med att gräva upp och fixa det ordentligt.

• Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Svårt att göra något enkelt åt marklutningen men stupröret känns som den större bidragaren till inläckaget i källaren. Du skulle kunna kapa stupröret och koppla på ett rör eller slang som du lägger på marken och leder undan vattnet en bra bit från huset, gärna så långt att det inte riskerar att rinna tillbaka på ytan.

Men på sikt får du räkna med att gräva upp och fixa det ordentligt.
Ja, jag har påbörjat detta och kapat stupröret men behöver hitta ett bra flexibelt rör som går att fästa på stupröret och dra ut på gräsmattan. Det blir nog första åtgärden.

Sök på dagvattenslang.

• Gilla
Daniel Svensson9152
  • Laddar…
Fortsättningen på stupröret som går ner i marken, var tar det vägen? Till dagvatten eller någon stenkista eller liknande? Nummer ett är ju att få bort det vattnet från huset, finns dagvattenanslutning så ska det dit. Ser även ut som om det är stopp i detta rör.

Fotografen Fotografen skrev:
Fortsättningen på stupröret som går ner i marken, var tar det vägen? Till dagvatten eller någon stenkista eller liknande? Nummer ett är ju att få bort det vattnet från huset, finns dagvattenanslutning så ska det dit. Ser även ut som om det är stopp i detta rör.
Gjutröret som går ner i marken leder till brunnen som är kopplad till dagvattnet. Efter att bilden tagit så har jag haft en firma som filmat och spolat rören så det bör inte vara stopp längre (det har inte regnat så kraftig än så lär väl märka hur bra det rinner snart). De kunde inte se att det var något rosthål i röret mellan stupröret och brunnen, men jag utesluter ändå inte detta så tänkte koppla på en dagvattenslang och leda ut vattnet på gräset istället. Hjälper inte detta och det ändå tränger in vatten i källaren så kopplar jag nog tillbaks så vattnet går ner i dagvattenbrunnen.

Ingen som tror på iden att gräva upp stenarna närmst väggen och gräva ut några decimeter och lägga mackadam där och sedan lägga tillbaks stenarna med lätt lutning från huset?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.