Byggahus.se

Behöver råd - läckage, dolt fel eller inte?

1. B
    Medlem · 2 901 inlägg
    Om inte 'felet' (läckage sedan tidigare med åtföljande skada) fanns där när ni flyttade in så är det väl inte ett dolt fel, som jag ser det iaf. :-/

Iom. att ni direkt märkte på golvet att det hade kommit in vatten nu i augusti, så tycker jag att det borde ha varit synligt redan i maj om det runnit in vatten tidigare, om inget sådant har varit märkbart sedan maj så bör det väl knappast ha kommit in vatten tidigare, men det beror iof. på vad för slags golv ni har på vinden?!

Men var det eg. något som behövde åtgärdas på något sätt, förutom själva röret och tätningen för att det inte ska återupprepas, dvs. när det gäller det vatten som runnit in, har det överhuvudtaget blivit någon skada??

Jag tycker att ni bör kolla med ert försäkringsbolag i första hand vad som gäller, om nu inte hantverkaren rotat runt för mycket så kan ju dessutom de med stor sannolikhet avgöra om den ev. skadan är ny eller gammal.

MVH//Christina.

2. Å
    Medlem · 1 233 inlägg

Re: Behöver råd - läckage, dolt fel eller inte?

Nja, nu är jag absolut inget proffs på dolda fel eller dyl .... men om felet uppstått pga ett felaktigt rör som var monterat innan ni köpte huset så har ju felet (felaktigt rör/rörgenomföring) inte uppstått efter köpet - däremot har problemet (läckaget) uppstått efter köpet.

Så frågan är om det ingår i undersökningsplikten man som köpare har att kontrollera rörgenomföringen på taket - det har jag ingen aning om.

Är det så att man som köpare inte kunde förväntas kontrollera att rörgenomföringen var ok så skulle jag nog tro att det klassas som ett dolt fel.

Är det däremot så att kontrollering av rörgenomföringen ingår i undersökningsplikten så får man nog ta kostnaden själv.

3. P
    Medlem · 98 inlägg

PatWest

Medlem

Mycket beror ju på när huset är byggt också.

4. C
    Medlem · 1 145 inlägg

Vill bara ge min personliga reflektion och över din beskrivning tenderar jag till att använda lite av dina ord. En bit blöt isolering och lite annat skit, inte hela världen.

Samtidigt så tycker jag att det är lite konstigt om en sådan läcka inte synts tidigare om åren med tanke på din beskrivning av röret.

Det skadar inte att ringa till försäkringsbolaget, och då du nyss köpt huset så kanske du har lite extra "nystartarförmåner" som anticimex tilläggsförsäkringen, vad den nu heter, anticimex kan då också komma ut och kolla in skadan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.