Hej. Vi ska skaffa robot. Det lutar åt någon Gardena Sileno med kapacitet för 700 eller 800 kvm. Dessa alternativ har begränsningskabel och guidekabel.

Jag har på Lantmäteriverket "ringat in" gräset och det täcker ca 525 kvm av min tomt, tot 1190kvm. I stort sett helt plan trädgård, ett helt hophållet fält, inga transportsträckor. Några träd samt en flaggstång som den kommer att få stöta emot. Ett par stenar som sticker upp och ett buskage kommer jag få bygga öar runt.

Hur ska man tänka vid placering av laddstation? Främst med tanke på att roboten ska hitta till tomtens alla delar. Se bild. Vid båda förslagen finns el, vid blåa pluppen kan man dessutom låta klipparen "bo" under altanen.

Lite u-form med en smal passage till gräset på södersida ca 90 cm mellan stolpe och garagevägg. Hur ska jag tänka för att uppmuntra roboten att köra igenom passagen? Är det dumt att placera laddstation vid röd plupp, i närhet av den trånga passagen. Undvika att ha stationen där i närheten? Använda guidekabel? Hur långa/många dagar tror ni roboten behöver jobba med dessa förutsättningar? Kan man gå ner ytterligare i kvm och pris på robot eller är det dumsnålt?

Tack på förhand

Smålänning...

• Flygbild över trädgård med markerade ytor för robotgräsklippare. Två punkter indikerar potentiella placeringar av laddstation (blå och röd plupp).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som ev. kan bli ett problem är området längst ner till höger.
Om laddaren placeras vid röd markering så får slumpen leda in klipparen till det området.
Guiden dra sedan upp och längst bort i det norra området.

Hur mycket klipptid är svårt att avgöra. Det beror mycket på status på gräsmattan, vattning och gödning. Optimalt är att ha så lite klipptid som möjligt men som ändå ger önskat resultat.

• Gilla
Per Gård
  • Laddar…
Jag skulle nog sätta laddaren vid blå plupp och dra ner guiden genom den smala passagen. Den stora ytan verkar så öppen att det inte gör något om klipparen får leta lite innan den hittar guiden på väg tillbaka.

Flygbild av en tomt med hus och trädgård, markerat med färgglada linjer och nummer. Blå linje föreslår väg för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nog sätta laddaren vid blå plupp och dra ner guiden genom den smala passagen. Den stora ytan verkar så öppen att det inte gör något om klipparen får leta lite innan den hittar guiden på väg tillbaka.

[bild]
Tack för ditt svar! Vi gjorde ungefär så och drog guiden ned genom passagen och anslöt sedan till begränsningskabeln en bit in. Fick lägga om guiden ngt eftersom roboten inte går rakt över den utan vid sidan om. Den hittade igenom vid kalibreringen! Har tillbringat många timmar denna helg med att tatta tråd och "justera" trädgården... Ta bort eu-pallar med överbliven kantsten, fylla på jord här och var, handla mer kabel och märlor, låna vinkelslip och slå bort en sten mitt i mattan...

P Per Gård skrev:
eftersom roboten inte går rakt över [guidekabeln] utan vid sidan om.
Ja, så är det ju. Den går alltid på vänster sida om guiden sett mot laddstationen. Mycket man kan behöva ha koll på.

• Gilla
Per Gård
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.