Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Behöver råd gällande belastning av golv...

1. E
    Medlem · 1 inlägg

Erett

Medlem
    Hej!
    Jag vill ställa upp ett antal akvarium i varierande storlek på ställningar, vilket naturligtvis blir tungt och kommer belasta golvet en hel del. Huset jag bor i är från Svenska trähus (Nivishus T85), byggt sent 50-tal på betongplatta (10 cm tjock). Jag räknar med en maximal belastning på ca 1500kg/m2 för akvarierna inklusive ställning och diverse tillbehör.

Ritningar från när huset byggdes:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    golvgrund1 - kopia.jpg

grundplan - kopia.jpg

planlösning red3.jpg

Bottenbjälklagets beskaffenheter anges på första och andra bilden. Den tänkta placeringen av akvarierna är den del av Sovrum 3 som är rödmarkerad med ett kryss på tredje bilden (ytans storlek är ca 360x90 cm). Jag behöver förhålla mig till att huset har ett gammalt värmesystem med luftburen golvvärme vars funktion måste bevaras för att förhindra fuktskador. Som ni kan se på andra bilden så finns en fördjupning i grunden för detta system.

Tyvärr har grundritningarna gått förlorade men har kunnat utläsa från dokument som bevarats att under plattan finns grus med sten "ej större än 70mm". Jag vet inte om det är relevant med tanke på risken för att sättningar, men bakom huset (dvs bakom Sovrum 1/Vardagsrum) något 10-tal meter finns en berghäll och en ganska brant sluttning. När jag tidigare grävt hål på tomten (totalt fem stycken) för att plantera fruktträd och bärbuskar (snett ut till vänster bakom Sovrum 1 respektive rakt ut framför Sovrum 3) så har jag i samtliga fall nått berggrund ca 1 meter ner. Vilket säger mig att berggrund finns relativt grunt under huset.

Räcket det med att lägga en rejält tjock skiva på golvet för att fördela vikten jämt eller behöver jag riva upp en del av golvet och förstärka bjälklaget och/eller plattan?

Jag är jättetacksam för alla råd jag kan få!

Mvh Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.