Byggahus.se

Behöver råd för nybygge Uppsala

1. A
    Medlem · 5 inlägg

Addri

Medlem
    Är helt nybörjare på detta så ber om ursäkt för dumma frågor.

Har en tomt på ca 600kvm, plan och fin. Styckad, el, vatten osv finns färdigt för inkoppling till tomten. Vill bygga ett 1,5 plans hus på ca 150kvm i Uppsala kommun ej ute på landet. (I ett befintligt villaområde)

Är en djungel att välja hustillverkare då man självklart vill ha mest hus för så ”lite” pengar som möjligt och vill ha totalentreprenad.
    Vet såklart att kostnad m.m beror på hur mycket och dyra tillval man väljer som är väldigt individuellt.

Men vilken hustillverkare är mest prisvärd inkl allt? Hus, standardval (tillval är ju olika), inkl grund. Tänker mig Max 2,5-2,6 för detta exkl tomt. (Vet även att inkoppling av vatten, bygglov osv tillkommer)

Det verkar inte helt lätt att hitta färdiga moduler med stora fönster och öppet från undervåning till övervåning. Det är väl eg det största kravet jag har, och att ha en stor köksö.

Har ni några bra tips och råd? Låter detta helt orimligt?

Tänker även att kostnad för grunden borde vara densamma oavsett bolag. Men har förstått att vissa bolag kan ta mer för detta å andra mindre. Känns som många parametrar att ta hänsyn till.

2. N
    Medlem · 159 inlägg

nevinator

Medlem
    Svårt att uppfylla önskemål på den budget utan att gå på billigaste billiga. Börja kolla vad ni kan få på Älvsbyhus och justera ev budget eller förväntningar därifrån. Använd sedan byggahus hustillverkar-sök (leta i menyn) och filtrera på totalentreprenad.

3. T
    Lösvirkesbyggare · 42 inlägg

TobiasHolmer

Lösvirkesbyggare
    150 m2 för 2,5-2,6 milj får man inte så mycket extra. Vi fick tips att Se på byggsatsen hos husleveratörer och x2 för montering. Så beror de på vilken standard ni är ute efter? Panelväggar eller gips? Skivor i tak eller gips? Allt har ett pris.

Vi har själv gått igång med att bygga lösvirke nu med en m2 pris på närmare 30 tusen/m2. Då med en hög standard.

4. G
    Medlem · Uppsala · 8 inlägg

GenRLee

Medlem
    Hej,

Vi byggde med Götenehus 2014 här i Uppsala och blev mkt nöjda med resultatet. Bra säljare och byggare. Kan iaf rekommendera dem av egen erfarenhet. Tror budgeten är lite snäv men för c:a 3msek borde du kunna få hygglig standard.

5. M
    Medlem · Skåne · 457 inlägg

maximm

Medlem
    Tänk på att det blir mycket dyrare att bygga från år till år.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Capture.PNG

Gamla siffror, hittar inte de nya just nu. Men jag jämförde med grannen som byggde 2 år före mig. 6.5% hade index gått upp på 2år, ca 200kkr dyrare bara pga att jag väntade med att bygga i två år!

1.03^6 2014-2020 ger ett ökat pris på 20%!

6. A
    Medlem · 5 inlägg

Addri

Medlem

Jag skulle väl spontant inte säga att vi är ute efter någon topp standard pg av att man inte har världens största budget att röra sig med. Därav att det känns enklast att köra ett nyckelfärdigt hus. Har noll kunskap om detta,så tanke att välja virke osv är ingenting som lockar och känns som upplagt för en katastof. Spontant vill jag lägga lite mer pengar på kök+badrum men annars inte känner mig extremt kräsen. Sen är det ju klart att det fortfarande är mycket pengar och man inte heller vill ha skit som går sönder osv.

Dum fråga men vad är skillnaden i panelväggar vs gips? Panel dyrare än gips?

Är verkligen en djungel att försöka ta sig igenom

7. A
    Medlem · 5 inlägg

Addri

Medlem

Fanns det många valfriheter med Götenehus, att man kunde ändra i design osv? Sen förstår jag att allt kostar beroende på vad man ska ändra osv. Ingår det bra standard i götenehus?

8. A
    Medlem · 5 inlägg

Addri

Medlem

Vad är billigast billiga? Är älvsbyhus bra? Ska kolla in hustillverkar-sök du tipsade om!

9. G
    Medlem · Uppsala · 8 inlägg

GenRLee

Medlem
    När vi byggde var det just därför vi valde dem. Vi kunde göra väldigt många ändringar utan att det kostade extra. Säljaren var bra att bolla med gällande olika planlösningar och förslag och tillslut fick vi ett hus som kändes perfekt för oss. Vi gjorde flera stora ändringar och vårt hus skiljer sig en hel del mot det som fanns i katalogen. Sedan tror jag att de hade en del modeller som de sålde som pakethus och som inte hade samma flexibilitet annat än att spegelvända. Standarden var hög från början men det blev ändå en del tillval. Det är lätt att bli lite fartblind men även där var säljaren bra och ifrågasatte en del av de val som vi ville göra vilket gjorde att vi tänkte över det en extra gång.

10. borre112
    Medlem · 23 inlägg

borre112

Medlem
    Hej
    Jag byggde Tove med Älvsbyhus. Och vi valde till en hel del och varit nöjd med lösningen. Ca 3 miljoner totalt med tomt mm.

11. N
    Medlem · 159 inlägg

nevinator

Medlem
    de är en stor leverantör kända för låg (men ofta tillräcklig) standard som levererar på totalentreprenad. Kan vara bra startpunkt gör att se hur mycket hus man kan få för pengarna, och ha det som jämförelsepunkt. Totalentreprenad är nog svårt att få billigare än det man får från dem, sen kan det vara andra saker som också väger in som gör att andra leverantörer är bättre.

12. A
    Medlem · 5 inlägg

Addri

Medlem

Tack så jätte mycket för tipset, det kan vara bra att ha något att utgå ifrån. Ska boka in möten med olika företag och få offert och även höra lite vad för alternativ man eventuellt har eller inte har.

13. M
    Medlem · 1 510 inlägg
    Har du koll på vad detaljplanen säger om utformning och storlek på byggnaden? Bra att veta bestämmelserna innan man börjar fantisera kring olika hus.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.