Byggahus.se
Jag är ganska säker på att de inte godkänner den nuvarande placeringen. En lucka i golvet...
Problemet är inte rördragningen av konsoll och rören dit. Problemet är anslutningen där gamla va mätaren sitter. Jag misstänker att röret som kommer in i huset är från 1959
om jag mätt rätt så det gamla röret 29mm dia i yttermått. Finns. det några kopplingar som passar på gamla mått?

20230911_130738~2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd linje är inkommande grön är utgående efter mätaren.
Att gå direkt från i kommande har en fördel. Det blir färre vinklar..Som det är nu blir en u-sväng. Jag har 22rör Har inte märkt något problem.
Min andra tanke är att gå in efter ventilen som med största sannolikhet inte fungerar. vridventil från 59. motonerad för kanske 10 är sedan. Nä. ett problembarn inget jag jag leker med. Direkt efter denna ventil så sitter mätaren. Där verkar det finnas en koppling som passar "nya" mått. Det enkla är att koppla in sig där. Nackdelen är att det blir en i-sväng Men det känns som en enkel lösning

Vad säger proffsen?

• 20230911_130729~2.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
Claes Sörmland
Är det inte ett vanligt kopparrör 28 mm på inkommande? I så fall är det väl enklast att kapa det och bygga därifrån med en klämringskoppling? Då får du bort allt gammalt junk.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte ett vanligt kopparrör 28 mm på inkommande? I så fall är det väl enklast att kapa det och bygga därifrån med en klämringskoppling? Då får du bort allt gammalt junk.
Det vore helt klart den bästa lösningen! För jag håller med om det är bra att bli av med det gamla
Egentligen skulle man byta ända ut i gatan. Men jag tror jag skippar den biten... Så roligt är det inte att gräva sönder sin uppfart. Om man inte måste DSC_2731~3.JPG
Skapa konto

Inkommande va till flerbostadshus byggt slutet av -60talet. En underbar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.