Hej hoppas någon kan hjälpa mig, håller på att dränera och har slipat bort all tjära/kallasfalt från väggarna och den är uppmurad med lättbetongblock dessa är slammade innan men en del blev ju bortslipat behöver jag slamma om dem innan montering av isodränskivor?
Enligt beskrivning ska leca och lättbetong vara slammad innan man sätter upp skivorna.
Mvh Johnny

• Väggssektion utomhus där tjära slipats bort, redo för dränering med synliga lättbetongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppmurade lättbetongblock på husgrund delvis slipade för dräneringsförberedelser.
    Skapa konto
  • Grundvägg av lättbetongblock delvis slipad fri från tjära, förberedd för dräneringsarbete.
    Skapa konto
  • Bild på en delvis slammad lättbetongvägg med borttagna tjär- och kallasfaltrester innan montering av isodränskivor.
    Skapa konto
J Johnny Käll skrev:
Enligt beskrivning ska leca och lättbetong vara slammad innan man sätter upp skivorna.
Där har du ditt svar.

Det skulle förvåna mig om det har någon nämnvärd påverkan på slutresultatet, men om något går fel så har du inte följt instruktionerna och kommer få betydligt svårare att få ersättning.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
R
J Johnny Käll skrev:
Hej hoppas någon kan hjälpa mig, håller på att dränera och har slipat bort all tjära/kallasfalt från väggarna och den är uppmurad med lättbetongblock dessa är slammade innan men en del blev ju bortslipat behöver jag slamma om dem innan montering av isodränskivor?
Mvh Johnny
Ja det behöver vara slammat, för att öka fuktätheten samt skydda murverket i form av offerskift..

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det behöver vara slammat, för att öka fuktätheten samt skydda murverket i form av offerskift..
Det är slammat sedan tidigare se bilder men kanske är för dåligt?

R
J Johnny Käll skrev:
Det är slammat sedan tidigare se bilder men kanske är för dåligt?
Hur känns det slammade när du skarpar på det med en kniv?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Där har du ditt svar.

Det skulle förvåna mig om det har någon nämnvärd påverkan på slutresultatet, men om något går fel så har du inte följt instruktionerna och kommer få betydligt svårare att få ersättning.
Det är slammat sedan tidigare men kanske för tunt eller för dåligt? se bilder :)

R Rejäl skrev:
Hur känns det slammade när du skarpar på det med en kniv?
Det är hårt när man skrapar men lite porer ser man så har beslutat att slamma väggen så vet jag att det blir bra sen :)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
R
J Johnny Käll skrev:
Det är hårt när man skrapar men lite porer ser man så har beslutat att slamma väggen så vet jag att det blir bra sen :)
Men är slammningen heltäckande som den är så behöver du inte slamma ytterligare..

• Gilla
Johnny Käll
  • Laddar…
Slamma är ju ett ganska snabbt arbete att göra, det är ju inget som syns så man behöver inte fundera på utseende.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vill man inte ha en fuktöppen vägg? Jag ser ingen stor nytta med slammning.

R
D Daniel 109 skrev:
Vill man inte ha en fuktöppen vägg? Jag ser ingen stor nytta med slammning.
Jo det får man med traditionella bruk, en källarvägg av lättbetongsblock ska vara minst slammad innan isodränskivor monteras dessutom ska det väl på membran/asfalt längst ned som är helt vattentätt vill jag minnas, har inte läst på just isodräns beskrivning på ett tag så möjligt att det har ändrat sig med tiden..

R
J Johnny Käll skrev:
Vilket bruk rekomenderas? Jag Har Finja cementbruk A som jag tänkt använda:
[länk]
Kolla med Finja eller där du köper bruket för har du lättbetong så behöver du ha lågalkaliskt bruk som är avsett för lättbetongen..

• Gilla
Johnny Käll
  • Laddar…
Pratade med Isodränsupporten och dem rek slamning så nu är en vägg gjord dem rek Finja cementbruk A precis som jag hade.

• Ny slamning med Finja cementbruk A på en husgrund utomhus.
    Skapa konto
  • Ny slamning på grundmur med Finja cementbruk A, halvfärdigt arbete.
    Skapa konto
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.