Byggahus.se

Behöver min granne bygglov för sin nya mur?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Min granne håller på att bygga en ny stödmur för att utöka sin parkeringsplats och jag undrar om han verkligen får göra det.

Så här ser det ut idag:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hus.jpg

Han påbörjade arbetet med en stödmur precis vid tomtgränsen (på ca 1,2-1,5 m) för 5-6 år sedan men efter protester från oss grannar på andra sidan och lite samtal med kommunen insåg han att han behövde bygglov och la ner spadarna.

Nu är det en grävmaskin där igen och hans lösning att ducka kravet på bygglov är att själva stödväggen (i betong) bara blir 0,5 m. Resten av höjdskillnaden förblir sluttande mark. Får man verkligen göra så? Visserligen är själva stödväggen 50 cm, men den börjar ju på upphöjd mark som redan är 50-80 cm.

Nya planen:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hus2.jpg

Det är ett gäng radhuslängor med nivåskillnad emellan. Har inte sett att någon annan har satt upp stödväggar i betong. Kommer bli väldigt fult från min sida av tomtgränsen.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det där varierar lite från kommun till kommun hur det tolkas. Ivissa kommuner kräver de bygglov för stödmut oavsett hur låg den är.

Samtidigt skulle nog inte jag störa mig på en 50 cm mur i gränsen, även om den är av rå betong. En risig slänt kan vara minst lika ful.

• Laddar…
  3. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Ja, om man i er kommun får bygga 0.5m hög stödmur utan bygglov, behöver grannen knget bygglov.
    Han kan också bygga 2 mur efter varandra för att komma upp i 1 meter

4. R
    Medlem Nivå 1
    Nu får jag både en risig slänt på 50-80 cm som det sen är en ful betongmur på :).

Ett annat problem är ju att han samtidigt kommer höja sin marknivå och att det gör att nivåskillnaden blir ännu större.

5. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Det borde ni ha tänkt på när ni motsatte er den första muren.
    Dessutom får inte du en risig slant och en ful mur. Grannen får den. Det är hans tomt.

6. R
    Medlem · Nivå 19
    Man brukar behöva marklov om man höjer eller sänker marken mer än 50cm. Gör en anmälan till kommunen om tillsynsärende så får ni facit rätt snabbt.

Tag gärna bilder under pågående arbete så det går att se vad som gjorts.

• Laddar…
  7. R
    Medlem Nivå 1
    Så du hade gladeligen accepterat och godkänt om grannen ville bygga en mur på 150 cm 10 m från ditt hus? :)

8. 13th Marine
    What have I done?! · Nivå 22
    Stämmer verkligen det? Det är väl markhöjdsändringen som räknas, så om man skulle sätta 2st 0.5m direkt efter varandra skulle man ju effektivt fylla upp 1m.

9. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Det är inget jag behöver ta ställning till, men när han ville bygga sin höga mur kunde ni förhandlat till en lösning som passade er.
    Nu bygger han bygglovsfritt och kan ni inte påverka bygget.

10. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Det beror på hur slänten ser ut, men du har rätt att man inte får ändra marknivå med mer än 0.5m

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Nivå 7
    Vet du detta? Har väldigt svårt att tro att det funkar på detta vis någonstans, det är den totala förändringen av marknivån som är intressant och som avgör om marklov krävs eller inte.
    Man kan knappast trava marklovsbefriade 50cm murar på varandra för att nå den höjd man vill.

12. R
    Medlem Nivå 1

Han frågade heller inte första gången. Men hans första mur är inte heller frågeställningen, den tyckte varken vi grannar eller kommunen om. Vill du av någon anledning fortsätta diskutera hans första mur får du gärna ta det i PM.

13. R
    Medlem · Nivå 19
    Om inte marknivån ändras så går det bra att terrassera med flera lägre murar efter varandra. På samma ställe skulle det inte vara godkänt med en mur i stället för terrasser.

14. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Nej, jag vill inte diskutera hans första mur, men då kunde ni ha kommit med ett motförslag ni kunde leva med.
    Nu har grannen hittat ett sätt att göra det byggnadsfritt, och då finns det inte så mycket att diskutera eller förhandla för er

15. M
    Medlem · Nivå 7
    Exakt. Murens höjd är inte det intressanta utan förändringen av marknivån.