Vill du hålla det som äng bör det slås årligen.
Det som kan hända är att det blir långt, dör/blir brunt, lägger sig ner och sen får annat nytt gräs svårt att ta sig igenom.B Bond Vagabond skrev:
Man slår det en gång per år och avlägsnar gräset för man vill ha en näringsfattig jord i en äng för att ängsväxter ska ta sig.
Vi brukar slå vår än på våren.
Sen ska det sägas att senaste åren att låta gräsmattan växa långt är inte samma som att skaffa en äng. En äng är något annat!
Edit: Du kan också lunta av det på våren om tomten tillåter.
Man kan slå när som efter midsommar beroende på vad det ska användas till. ska de bli foder slår man tidigare på året ska det komposteras gärna senare i juli så att mångfalden främjas. Vill man ha äng ska det forslas bort för jorden ska utarmas så att gräset får det svårare jämfört olika blommor och örter.
En äng är bara ett ställe där man tar foder och/eller låter djuren beta. Vill man ha en näringsfattigare äng med vissa typer av blommor får man antingen börja med sådan jord eller försöka utarma den enligt ditt förslag. Börjar man med näringsrik jord är det lättare att köra några år med något som verkligen suger åt sig näring inklusive kväve och slå flera gånger per år. Eller väljer man andra växter som trivs där på en gång.O Ossian K Olsson skrev:Det som kan hända är att det blir långt, dör/blir brunt, lägger sig ner och sen får annat nytt gräs svårt att ta sig igenom.
Man slår det en gång per år och avlägsnar gräset för man vill ha en näringsfattig jord i en äng för att ängsväxter ska ta sig.
Sen ska det sägas att senaste åren att låta gräsmattan växa långt är inte samma som att skaffa en äng. En äng är något annat!
Ok men du ser på bilden om det är en äng.O Ossian K Olsson skrev:Det som kan hända är att det blir långt, dör/blir brunt, lägger sig ner och sen får annat nytt gräs svårt att ta sig igenom.
När vi flyttade in i mars så verkade det oklippt. Då räfsade vi allt bara. Det lossnade av sig självt.
Men då ska vi alltså bara låta det vara nu och sedan klippa med grästrimmer framåt midsommar?
Det jag ändå tycker är konstigt är att längs med åkrar och så finns gott om ängsgräs som aldrig rörs.
Jag vill ha det fint, det är användningsområdet. Vi vill ha långt fint ängsgräs längs med tomtgränsen.E Eklunda skrev:Man kan slå när som efter midsommar beroende på vad det ska användas till. ska de bli foder slår man tidigare på året ska det komposteras gärna senare i juli så att mångfalden främjas. Vill man ha äng ska det forslas bort för jorden ska utarmas så att gräset får det svårare jämfört olika blommor och örter.
Flera bönder verkar ju slå nu?
Det bör fungera att räfsa bort allt dött på våren också. Kommer det in sly får man ta det med. Slår man så löses det av sig självt.
Många spretiga svar nu.
1) Måste man slå av gräset för att bibehålla det som det är till nästa sommar? Frågar då vissa ängar aldrig slås men innehåller ändå bara ängsgräs.
2) Om man måste slå av gräset, spelar det någon roll om vi gör det nu under JAS eller under mars-maj?
1) Måste man slå av gräset för att bibehålla det som det är till nästa sommar? Frågar då vissa ängar aldrig slås men innehåller ändå bara ängsgräs.
2) Om man måste slå av gräset, spelar det någon roll om vi gör det nu under JAS eller under mars-maj?
Min uppfattning är att man slår/klipper högt/trimmar gräset kring slutet av augusti-början av september. Alltså typ nu. Sen låter man det ligga ett par dagar, sen räfsa ihop och ta bort.
Nu för att det mesta blommat över och är redo att släppa frön.
Man låter det ligga kvar för att fröa av sig så det blir mer av det som finns.
Sen tar man bort det så man inte tillför näring när växtligheten bryts ner då jorden gärna ska vara näringsfattig.
Nu för att det mesta blommat över och är redo att släppa frön.
Man låter det ligga kvar för att fröa av sig så det blir mer av det som finns.
Sen tar man bort det så man inte tillför näring när växtligheten bryts ner då jorden gärna ska vara näringsfattig.
Den traditionella var att man tog vall någon gång från sluter av ju i till början av augusti. Jag skulle tro att det även fungerar att räfsa innan växtsäsongen börjar. Själ drar jag av min ”äng” med gräsklippare någon gång i augusti, och räfsar bort klippet. Det krävt en klippare med lite kraft i. Jag menar inte att det är ett optimalt sätt, men det är det enklaste för mig.