Byggahus.se

Behöver man skriva avtal som särbo?

1. A
    Medlem · 4 inlägg

Anders5678

Medlem
    Min tjej är mantalskriven i en annan stadsdel med familj. Vi är dock hemma i min bostadsrätt det mesta av tiden. Sedan några år. Hon är hemma ibland på sin adress för att hämta post men viss post som t ex från hennes jobb får hon c/o hos mig. Hon har massa kläder hos mig och grannarna ser oss dagligen komma ut och in.

Kan hon i framtiden göra anspråk på min br, & mina tillgångar mm. som sambo? min son påstår det.

Bostadsrätten var klartbetald innan vi träffades.

Är det att rekommendera att skriva ett avtal oss emellan, vad säger panelen? Tackar

2. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 121 inlägg

Peter2400

Medlem
    För att sambolagen ska gälla överhuvudtaget, så ska man bo tillsammans.
    Det är bara egendom som man skaffat efter man blir sambo som man delar på, din bostad eller din gamla soffa har hon inget med att göra.
    Om du, när ni bor ihop, däremot skaffar nya möbler och en ny tv tex. så är hälften av de nyinskaffade sakerna även hennes.
    http://www.boupplysningen.se/juridik/sambolagen

3. T
    Medlem · 2 264 inlägg

tergo

Medlem
    köpte du bostadsrätten innan ni träffades så ska där inte behövas något papper

• Laddar…
  4. B
    Medlem · Stockholms län · 20 058 inlägg

BirgitS

Medlem
    I lagens mening är det troligen så att ni är sambo, ni bor i samma bostad och har gemensamt hushåll. Det låter också på det du skriver som att hon borde vara mantalsskriven i din lägenhet eftersom hon tillbringar de flesta nätter där (man ska med några få undantag vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga nattvila).

Även om det verkar vara klart att din lägenhet inte är samboegendom så är det ju bra att prata igenom det och få ner det på papper så vet alla inblandade vad som gäller.

5. R
    Medlem · Västernorrland · 1 574 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Låter inte som det är några tvivel att det är i din lägenhet som hon faktiskt bor, så hon bör ändra sin folkbokföring snarast. Det är numera straffbart att fuska med det. (även om man inte skaffar sig några fördelar av att vara skriven fel)

6. A
    Medlem · 4 inlägg

Anders5678

Medlem
    Tack för alla svar. Frågan kvarstår NÄR anses man bo tillsammans. Ponera att vissa månader tillbringar hon mer än hälften av nattvilorna hos sig andra hos mig. Hon är mantalsskriven på annan adress. Hur avgörs om vi bor tillsammans eller inte?

Frågar man grannarna? Grannarna kan se henne ofta men håller inte reda på om det är 49% eller 51%.

Finns det några prejudikat, kända fall sedan tidigare?

Att mantalskriva sig hos mig är inte så lätt då hon äger en br och flyttar hon måste hon sälja.

Det lutar till att vi måste skriva avtal. Vi skriver att hon bor 51% av nattvilorna hos henne men OM DET SKULLE KOMMA PÅ FRÅGAN att vi anses vara sambo så har vi kommit överens om uppdelningen.

Kan man göra detta själv eller anbefaller ni jurist?

Redigerat 19 jan 2020 18:58
  7. M
    Medlem · 493 inlägg

Manfreds

Medlem
    Jag tycker inte ni behöver en jurist för detta, som sagt även om ni är sambos gäller sambolagen sådant som är inskaffat för det gemensamma boendet. Det du redan hade kommer inte på tal.

Dock ställer jag mig frågande kring att hon skulle bli tvungen att flytta/sälja om hon är skriven hos dig. Står det i brfs stadgar att man måste bo där heltid/vara skriven där? Så länge den inte hyrs ut förstår jag inte varför de skulle lägga sig i?

8. B
    Medlem · Stockholms län · 20 058 inlägg

BirgitS

Medlem
    Man kan inte avtala var man har sin nattvila och när det gäller folkbokföringen gäller: https://skatteverket.se/privat/folk...rdparattadress.4.3810a01c150939e893fffb3.html

När det gäller sambo brukar det stå ungefär att det är man när man lever i ett stadigvarande äktenskapsliknande förhållande och har gemensamt hushåll. Det kan man alltså vara även om man sover många nätter någon annanstans, tänk på dem som veckopendlar och fortfarande är sambo/gifta.

Det finns säkert många mallar att kolla på när det gäller att avtala att sambolagen inte ska gälla och andra vanliga situationer.

Man behöver inte sälja en bostadsrätt bara för att man inte är folkbokförd i den.

9. C
    Medlem · 9 524 inlägg
    Det är inte riktigt sant eftersom sambolagen berör vissa andra saker än samboegendom. Framför allt reglerna om övertagande av bostad där en part kan få rätt att ta över bostaden trots att den tillhör den andra parten. Då förvisso mot ersättning, men ändå.

10. R
    Medlem · Västernorrland · 1 574 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Man räknar inte nattvilorna så matematiskt. Om flera ställen är aktuella så avgör man vilket som anses vara den egentliga hemvisten genom att se till helheten. Om man har familj där, om man brukar vara där som gäst eller som mer integrerad i den dagliga hushållningen, om man tillbringar mer av sin dagtid där, om man har mer av sina saker där t.ex.

Enklast ifall man är osäker är att ringa Skatteverket och fråga hur de tycker att det ska bedömas.
    Jag tyckte det lät uppenbart i ditt första inlägg att hon var "inflyttad" hos dig, men kanske finns det andra faktorer som talar för starkare anknytning till den andra lägenheten som inte framgick om hon sover så mycket som hälften där.

11. M
    Medlem · 493 inlägg

Manfreds

Medlem
    Ja det har du rätt i! Gäller väl främst om det är barn inblandat eller andra särskilt beaktansvärda skäl. Nu har ju hon även en bostadsrätt så då lär det knappast bli aktuellt.
    Men man vet ju aldrig vad som händer, och det är väl lite meningen med avtal.

12. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 558 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Även om lägenheten inte är samboegendom och aldrig automatiskt kommer bli låter det rimligt att ni avtalsreglerar samboskapet. Det går att friskriva sig från allt eller det man vill. 9 § sambolagen är det ni ska titta på.

Så som andra redan sagt, försök inte definiera bort att ni är sambos, det kommer inte hålla, utan reglera vad i sambolagen ni ska tillämpa.

Det här borde ni klara själva med en enkel mall att följa så länge ni är överens nu.

• Laddar…
  13. Bästa svaret

C
    Medlem · 9 524 inlägg
    Nä precis. Det skadar hur som helst inte att sätta sina viljor på pränt innan en eventuell separation.
    Var ju nyligen t.ex. ett rättsfall där ena parten fick rätt att blockera den andra partens försäljning av sin bostad pga sambolagen. Om jag minns rätt.

• Laddar…
  14. K
    Medlem · Malmö · 1 596 inlägg

kindvall

Medlem
    De flesta BRF har i stadgarna att man ska vara permanent bosatt. Men det är väldigt sällsynt att man sparkas ut för att man t ex använder lägenheten som övernattningslägenhet och är skriven någon annanstans.
    Det nämns dock här att sam/särbon är "mantalskriven i en annan stadsdel med familj". Det kan ju t ex vara myndiga barn som bidrar till utgifter för lägenheten. I det fallet kan en förening tolka det som andrahandsuthyrning beroende på hur omständigheterna ser ut.

15. A
    Medlem · 4 inlägg

Anders5678

Medlem
    Vi ska skriva samboavtal och undrar hur specifik man ska vara, kan man skriva generellt t ex att de bankkonton, eller den bilen eller egendom som står i var och ens namn tillhör var och en. Eller ska man detaljbeskriva och därmed skriva nytt avtal varje gång man byter bil eller öppnar bankkonto.

Också: har ni bra förslag på det bästa blankett till samboavtal att ladda ner och printa. Tack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.