Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Behöver man dubbla ventiler?

1. M
    Medlem · 10 inlägg

ME-gbg

Medlem
    Jag håller på att kollar upp hur mitt badrum skall kopplas ihop. Det hela kommer nog bli med PEX från LK och dold förläggning av rören (rör i rör så klart). Det jag undrar är detta:

Om man har ett fördelarskåp med avstängning på varje rör, behöver man då även en kulventil vid varje anslutning i badrummet?

Det känns lite överflödigt, men det klart att det blir mindre spill med vatten om man måste skruva loss något i badrummet.

Finns det någon som vet vad som är standard eller hur man "bör" göra?

Mvh
    Mattias

2. F
    Medlem · Skåne · 429 inlägg

Fixar_Krille

Medlem
    Nä helt onödigt kostar bara. Jag har gått över till LK PAL Alupex helt perfekt då man får bestående böjar.

3. L
    Medlem · Halland · 5 683 inlägg

lordi

Medlem
    Kulventiler vid varje tappställe är bara dyrt och onödigt. Avstängning på varje rör i fördelaren är nästan lite onödigt det med.
    Jag hade nöjt mig med en ventil på varmt, och en på kallt vatten i fördelaren.

4. M
    Medlem · Stockholms län · 2 583 inlägg

myrstack

Medlem
    Samtidigt är det fruktansvärt smidigt att ha det vid installation. Koppla och kontrollera en sak i taget. Har du avstängning till respektive fördelare kan det kanske spela mindre roll men kör du LK finns ju LK Fördelare UNI-Avst som inte är farligt mycket dyrare än en fördelare utan avstängning per avstick.

5. M
    Medlem · 10 inlägg

ME-gbg

Medlem
    Tackar för svaren! Det var precis de svaren som jag ville ha. :) När jag kollade på fördelare med avstängning så var det någon hundralapp i skillnad så jag skulle tro att det får bli en sådan lösning, men det är skönt att slippa lägga ytterligare pengar på kulventiler i badrummet.

/Mattias

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.