Håller på men en utbyggnad och har en del obehandlad panel kvar att måla. Jag målar bräderna en gång under tak men inte uppvärmt än, dvs i utbyggnaden. Ska måla en gång till när det är uppsatt men till våren. Nu kom frosten inatt. Kan jag måla ändå på dagen eller blir det förstört på natten? Enligt burken så tar det en vecka innan färgen torkat helt. Ett dygn för yttorr. Det är falufärg.

Är det någon mening att sätta en värmefläkt som blåser på den nymålade panelen när den ligger i en hög under natten?

• Gilla
Joelblomqvist
  • Laddar…
Är nog bättre att måla i vår istället...........Virket blir inte förstört.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är nog bättre att måla i vår istället...........Virket blir inte förstört.
Hur menar du? Ska jag sätta upp panelen elt obehandlad på huset? Det är stående lockpanel så behöver strykas en gång innan jag sätter upp den :/

M Martin Lj skrev:
Håller på men en utbyggnad och har en del obehandlad panel kvar att måla. Jag målar bräderna en gång under tak men inte uppvärmt än, dvs i utbyggnaden. Ska måla en gång till när det är uppsatt men till våren. Nu kom frosten inatt. Kan jag måla ändå på dagen eller blir det förstört på natten? Enligt burken så tar det en vecka innan färgen torkat helt. Ett dygn för yttorr. Det är falufärg.

Är det någon mening att sätta en värmefläkt som blåser på den nymålade panelen när den ligger i en hög under natten?
Det fungerar utmärkt med värmefläkt. Att det blir frost ute innebär inte att du har minusgrader i din byggnad. Frosten uppstår ofta redan vid någon plusgrad (beroende på omständigheter)

• Gilla
Grålle103 och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Hur menar du? Ska jag sätta upp panelen elt obehandlad på huset? Det är stående lockpanel så behöver strykas en gång innan jag sätter upp den :/
om du måste stryka den så får du såklart lösa det praktiska. Det lät bara som du var rädd att spika upp omålad panel.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
om du måste stryka den så får du såklart lösa det praktiska. Det lät bara som du var rädd att spika upp omålad panel.
Ja det var jag rädd för med. Är det alltså inga problem att sätta upp obehandlad panel?

A
Underbrädan bör absolut vara målad iaf ett varv,innan locket spikas,

• Gilla
tergo
  • Laddar…
grundmåla nu, vänta med färdigstrykning till våren.
Grundfärgen är väl ändå alkyd/oljebaserad hoppas jag?

M Martin Lj skrev:

Ligger det under tak lär det väl knappast bildas någon frost på brädorna? Frost är ju iskristaller som bildas av att luftfuktighet fryser till och faller mot marken. Men under tak bildas sällan frost av det slaget. Den skulle i så fall bildas av den luftfuktighet som finns i rummet under taket, men det blir en liten mängd. Och det kanske inte ens är minusgrader därunder?

N
M Martin Lj skrev:

Dagtid är det ju fortfarande hyfsat varmt och är det Falu rödfärg (falufärg som du skrev) så torkar den ju väldigt snabbt.

fhedvall fhedvall skrev:
grundmåla nu, vänta med färdigstrykning till våren.
Grundfärgen är väl ändå alkyd/oljebaserad hoppas jag?
aha, falufärg, missade den texten.
Skulle nog säga att om du inte målar i år utan väntar till våren så hinner inte mycket att hända, det kan t.o.m vara bra för träet att torka lite mer, resultatet av målandet blir bättre.

Falu rödfärg (slamfärg alltså) kan fastna bra på ohyvlad fasad även i några minusgrader, Det händer att man får dekorativa froststjärnor, inte mera. Sen går det fixa till på våren. Prova på en liten bit.

Ok tack för hjälpen. Då målar jag på första lagret som tänkt. Det är ingen frost där jag målar än utan bara på bilen.

Jag har rödfärgat under liknande väderlek, och har inte upplevt att det skulle vara något problem. Men lägg ner om det börjar frysa i färgburken.

• Gilla
Fillin
  • Laddar…
För att ytterligare förbättra oddsen för ett lyckat resultat kan du ju klä in de oklädda väggarna med presenning och sätta en värmefläkt med termostat inne där du målar. Sätt den att slå på vid 10 grader eller så. Kommer inte kosta mycket i sammanhanget och ger dig dessutom mer komfort när du målar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.